Крум Дончев е български автомобилен състезател. Като един от най-популярните пилоти в България, той става четири пъти рали шампион на България. За пръв път през 2003, втори – 2004, трети – 2009 и четвърти 2010. Той е един от тримата българи, спечелили Рали България – през 2008 с Peugeot 207 s2000 и през 2014 с Ford Fiesta R5.
През 2019 г. участва в местните избори в листа на БСП. През 2021 г. става два пъти депутат от Габрово по времето на 45-тото и 46-тото НС. Пред Trendy News той коментира новите екостикери, потенциалната забрана на автомобилите с традиционни двигатели и електромобилите.
-Г-н Дончев, темата за автомобилите и замърсяването от тях не спира да бъде една от водещите в Европейския съюз, като напоследък се приемат или обсъждат регулации, чиито ясен мотив е просто да бъдат забранени старите автомобили. Според Вас, време ли е старите автомобили да влязат за скрап и нужно ли е българският гражданин да бъде принуждаван с редица закони това да се осъществи?
– Безспорно автомобилният парк е един от големите замърсители, но и така нареченото „необходимо зло“.
Знаете, че аз съм изключителен привърженик, както на автомобилите, така и на мотоциклетите, но дори и аз си задавам въпросите, докога ще нараства общото ниво на парка? Има ли достатъчно ефективни технологии за елиминирането и неутрализирането на капацитета излизащ от употреба, може ли един негатив, като основен замърсител, да бъде трансформиран в общественополезен позитив? Със сигурност с тази тематика се занимават изключително много хора – и да, напредък определено има. Тук говорим за възможността първо да се елиминират или поне значително да се намалят изгорелите газове, където аз категорично приветствам електромобилността. Задаващото се ново поколение автомобили са така наречените електромобили. Свидетели сме дори и на технологии, които се задвижват от слънчева енергия, но за съжаление не са все още достатъчно развити, за да срещнат предизвикателствата на съществуващата вече среда. Към този момент наблюдаваме силен подем в автомобилите с електрическо задвижване, но и все още на цени далеч от общодостъпните. Аз силно подкрепям тази еволюция, не само заради по-екологичното въздействие върху природата като цяло, но и заради техните динамични характеристики.
На България все още ѝ е много рано да прибягва към крути мерки за спиране на двигателите с вътрешно горене. Трябва първо да се създаде стратегическа програма, която да има за цел доброволно да стимулира обществото ни към трансформация на автомобилния парк. Изпълнението на подобна програма със сигурност ще отнеме години, но примери имаме и можем да ги почерпим от държави като Италия, Германия, Австрия, Румъния и много други.
-Една от новите мерки са екостикерите, които забраняват на автомобилите под Евро 3 да влизат в централните части на големите градове. Това няма ли да натовари останалите пътни артерии и замърсяването да се увеличи, вместо да се намали, тъй като автомобилите ще прекарват повече време в трафик?
-Много е лесно чрез закони, наредби и директиви да задължаваш обществото, но истинското изкуство на управлението е ако можеш да постигнеш дадена цел за хората, но не и за нечия сметка. Наясно сме, че автомобилният парк в България е най-стария в ЕС, наясно сме, че имаме най-лошата инфраструктура и също така, че сме на първо място по смъртност в ЕС. Тук ежедневно говорим за мерки, които да противодействат на всичко това, но за съжаление остават без съществен резултат. Безспорно би имало някакъв ефект, но какъв точно и колко – надали някой е в състояние да отговори. Но от своя страна, замърсяването по периферията ще остане и това по никакъв начин няма да промени екологичната картина.
-Смятате ли, че е честно при положение, че всички граждани плащат своите данъци, да бъде разрешено за едните да ползват всички пътища, които са публична собственост, а за други не?
-Според мен не е само нечестно, но и според икономическото и социално състояние на държавата ни, просто не е редно. Трябва да извървим път, който все още не е започнал. Истина е, че България е малка държава с не много развита икономика, което води до ограничаване на финансовия ресурс за всички видове инвестиции. Умишлено споменавам инвестиции, тъй като всяка превенция свързана с благото на нацията, било то в здравеопазване, зелена България и т.н., е инвестиция в самите нас и поколенията пред нас. Важно е да се намери именно баланса на максималното възможно!
-Едно от нещата, които предлага Европейската комисия, е да забрани на автомобилите с традиционни двигатели над 14 години да се движат по пътищата. Това няма ли да сложи край не само на автомобилната култура у нас, съборите, драг състезанията и т.н, но и няма ли да превърне притежанието на автомобил в една привилегия?
–Откакто са създадени автомобила и мотоциклета, както и състезанията помежду им, има една много силна нотка на атрактивност, и разбира се на нещо, което е трудно достъпно, така нареченото усещане за аристократичност. Със сигурност ще се загуби онзи силен чар на силния рев от двигателя (който аз лично обожавам) и превключването на предавките, но динамичните качества като скорост, стабилност, маневреност ще бъдат в пъти подобрени. Поне това показват новите модели автомобили. Колкото до моментно използваните автомобили в състезания, то те могат да бъдат индивидуално хомологирани и да се използват само по конкретното предназначение. Съревнованията между различните марки и техните технологии, както и между пилотите, никога няма да спрат. Състезанието е един от ключовите елементи за доказване на индивидуалните и екипни възможности, както и на технологичните разработки. Именно това е основното в движещия ни свят, което продава.
-Като член на БСП, каква ще бъде позицията на партията и вашата позиция по този въпрос, тъй като изглежда, че това само ще увеличи разликата между бедни и богати още повече?
–За смяна на технологичната посока, касаеща автопарка в България, е необходима политическа воля и най-важното компетентност. За най-голямо съжаление не видяхме и нито една дума засягаща автомобилния парк в новата версия на „Плана за възстановяване и устойчивост“, а именно развитието на зелените технологии в автомобилите трябва да бъдат с основен приоритет. Позицията на БСП сме я заявили в нашата програма за управление и тя е свързана със стимулиране на електромобилността като инструмент за противодействие, отнасящ се към общото глобално замърсяване. БСП иска да създаде именно тази дългосрочна, насърчителна програма, която да способства за намаляването на вредния ефект от автомобилната индустрия. Няма да е от днес за утре, но със сигурност бихме могли с общи усилия да трансформираме посоката в положителна. Тази програма трябва да бъде съвместно разработена с представители на всеки един от автомобилните, мотоциклетни и като цяло, транспортни браншове. Само по този начин ще можем да се впишем в основната стратегия за декарбонизация и дигитализация на ЕС.
Преди няколко дни имах удоволствието да бъда гост на първата по рода си конференция за електромобилност в България и самия аз останах много приятно изненадан от желанието на професионалистите в бранша държавата ни да върви в тази посока. Истината е, че автомобилната индустрия към този момент претърпява тотална трансформация, на която темповете ѝ са неимоверно високи и то в посока точно на електромобилността. Също така сме свидетели как развитите държави започват масово тестване на различни енергийни източници свързани с батериите, освен Литий, тук вече говорим и за Графен. Абсолютно задължително е да се опитаме да поставим България на инвестиционната карта на тези технологии и то не само като употреба, но и също така като производство.
Още интервюта на Любомир Цанев: