Летните планове за тази година са най-важни за българите, румънците и латвийците – те заемат първите три места в класацията по разходи, които планират да направят в следващите два-три месеца. Това показва проучване „Международен летен барометър 2021 г.“ на Ferratum Group, цитирано от БТА.
В изследването да участвали близо 10 хил. домакинства от 12 държави на възраст между 18 и 61 г. Анкетираните от България планират да похарчат 74 на сто от месечните си доходи за летни планове и активности това лято, следвани от румънците и латвийците, съответно с 58 на сто и 53 на сто.
Проучването показва, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия (34 на сто), Швеция (33 процента) и Дания (32 на сто) имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.
Средният наличен нетен доход на участващите в проучването домакинства е между 1119 и 4076 евро, средният размер на домакинството сред анкетираните е 2,8 души.
Основната цел на изследването е да даде яснота относно потребителските нагласи и как различните хора управляват финансите си, особено в извънредни обстоятелства.
По-голямата част от запитаните не са успели да спестят пари по време на пандемията (62 на сто), докато тези, които са натрупали спестявания, биха задържали средствата си в банкови депозити (11 на сто), в криптовалути (5 процента), както и в инвестиции на фондовия пазар (5 на сто).
В България, обаче, се наблюдава по-различна тенденция. Макар и 58 на сто да не са успели да спестят пари, 20 на сто от анкетираните българи планират да инвестират в недвижимо имущество, 10 на сто – в собствен бизнес, а едва 7 на сто от българите планират да държат спестяванията си в банки.
Като цяло, трансакциите стават все по-цифровизирани и хората се отказват от разплащанията в брой. През 2021 г. 58 на сто извършват плащанията си с карта, само 28 на сто използват пари в брой, а 19 на сто предпочитат банков превод. Според анкетираните основното перо разходи, което е отпаднало от семейния бюджет заради COVID-19, са пътуванията в чужбина, като по-голямата част от хората предпочитат собствената си страна.
Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява, според данните – хранителните стоки, заели дял от 52 на сто през миналата година, сега са намалели до 30 процента, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки – купуват и домашни потреби (18 на сто), както и облекло (28 на сто).
В планираните разходи за следващите летни месеци хранителните стоки все още са на първо място (18 на сто), следвани от обзавеждане за дома (11 на сто) и пътувания из страната (10 на сто). В България картината не е много по-различна, но се забелязва, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет – цели 24 процента.