Би Би Си откри културната 2021 година с проникновено интервю на един българин, когото кинорежисьорът Дейвид Линч нарече преди време „изключително нужен за света“. Заради същия този българин, поп иконата Роби Уилямс се скара с жена си в ефира на британския X Factor през 2018 година.
И докато „Ню Йорк Таймс“ и куп други влиятелни издания го определяха като „извънземен“ и „неподражаем“, по същото време у нас Иво Димчев все още бе наричан в медиите „странен българин“…
Неслучайно Би Би Си избра да го представи като световен културен феномен на странната 2020 година.
„Само в едно отношение съм традиционалист – баницата! По време на празниците ми донесоха сладки баници с тиква, което не беше това, на което се надявах и очаквах. Аз обичам традиционна, тлъста, мазна, солена баница“, споделя с водещата Вяра Младенова Иво Димчев.
През 2020 година имахме късмета този неподражаем артист да се застои достатъчно време в родината, за да получи (най-накрая) принадлежащата му слава с парчетата „Корона Къш Къш“ и „Баница“. На неговата известност, но и талант, биха завидели и най-големите български звезди. Защото макар да звучи невероятно, е факт – дъщерята на Майкъл Джексън – Парис, му е луд фен. Звучи невероятно и това, че Би Би Си го преследват с месеци за интервюто, с което да го представят като един от най-забележителните артисти на новото време.
Вярвате ли, че в България има актьор, който да откаже над 5 пъти главни роли в Народния театър на най-бележитите ни режисьори?
Иво Димчев май е единственият!
И в прекия, и в преносния смисъл! А защо… ще разберете от интервюто на Вяра Младенова в #Matine.
„От Би Би Си се свързаха се с мен през лятото на 2020 г., а аз дълго време не им отговарях на е-мейлите. В един момент видях, че са сериозни. Бяха си решили, че аз съм важен артист в контекста на пандемията. Заради домашните концерти, които правя – това е една от причините. А другата – че в момента се намирам в България, защото по принцип съм доста активен по международните сцени за съвременно изкуство в цялия свят и не могат да ме хванат“, споделя Иво Димчев.
Така Би Би Си, в лицето на журналиста Матия Тамейка, етикетират Димчев като „необикновен, „извънземен“ артист, който смесва кабаре, театър и реалност в едно, поставяйки страната ни на екстремния ръб на изкуството.
Според Тамейка, която е популярен писател документалист, Иво Димчев е от новата вълна мултимедия и перформънс артисти, отразяващи историческия ефект на демокрацията върху съвременното изкуство. Така Димчев се превръща в явление от световен мащаб, докато у нас става популярен по-скоро заради вайръл хита „Баница“.
„Не знам дали е хит, но със сигурност се запомня. Лятото, докато пътувах с колата от морето, ей така ми дойде тази песен. Реших да не ѝ се съпротивлявам. Първо си казах: „Не, не мога да изпея песен за баница“… После си отговорих: „Защо пък не?“ Пробвах как ще реагират хората на домашните концерти и дори леко се извинявах, преди да запея. Но хората реагираха много положително с крайни реакции – изпадаха в истерия, смееха се. И се убедих, че няма от какво да ме е срам толкова“, споделя Иво Димчев.
Оказва се, че завръщането в България за по-дълго от обикновено, го пречупва по отношение на егото в музиката.
„До преди 2020 година си мислех, че се интересувам от елитарното звучене – музиката ми е повече на английски, изразява се в красиви, нежни любовни песни. Не бях толкова в поп мейнстрийма, защото такива песни пея и измислям. Но се пречупих и предадох себе си първо с „Корона Къш Къш“, по време на първия локдаун. Много държах да се отнеса цинично към цялата сериозност и обожествяването на коронавируса“, разкрива артистът.
Хората виждат само една малка част от него. Разностилов и разнопосочен е, което е част от индивидуалността му.
„Но реших да сляза на едно друго ниво, много по-познато, по-разчитаемо. Един артист, ако не бъде разбран, вината е в самия него. Ако реши да е елитарен, ще бъде разбираем само за специалисти и интелектуалци и това ще е негов избор. Аз заложих на общодостъпен език, който хората разбират. Избрах мелодични линии, които хората усещат и познават. Така постигнах целта си – да достигна до по-широк кръг от хора тук, в България“.
Точно това се случва с „Корона Къш Къш“, чиято основна цел, според автора ѝ, е да успокои хората и да прогони паниката от вируса. Защото през март и април бе доста напечено. Но опаснотта все още бе абстрактна.
„Затова исках да я направя позната, цинична и подходих леко чалгарски с тази песен“, смее се Димчев.
Всъщност, твърде късно се запознаваме отблизо с артиста Иво Димчев, преподавал в над 6 световноизвестни Академии за изкуство. Той пише сам спектаклите си, пее само авторски песни дори в X Factor – Великобритания, където отказва да участва, ако ще влиза в „кареоке“. Появата му на британската сцена води до напрежение между Роби Уилямс и съпругата му Аида Фийлс, които се скарват заради българина. Роби Уилямс настоява Иво Димчев до остане до финала на X Factor и е подкрепен от Саймън Коуел.
Идеите му са противоречиви, дори за него самия. Обича да се заиграва с елементи, които стоят в ниското на графата с общоприети стойности и да ги качва „на високо“!.
„Българската аудитория няма как да узрее, ако артистите не поемат отговорност. Не можем да разчитаме само на това, какво хората ще харесват. Според мен е хубаво да разчитаме и на това, какво ние, артистите, можем да ги научим да харесват – да им отворим сетивата и кръгозора. Като например – баницата може да е арт, а не само нещо, което баба ти прави и те е срам да кажеш, че го ядеш“, споделя Иво Димчев.
Преди да се завърне в България, живее в Лос Анджелис, където се наслаждава на изкуство от най-високо ниво.
„Обичам да съм на мястото, където летвата е много висока. В Лос Анджелис качеството е брутално! Чувствах се мотивиран и удобно. Кеф ми е, когато ме харесват артисти от високо ниво. Обаче си казах, че моята публика и аудитоия е най-вече в Европа, в Турция и Русия. А България е идеално стратегически място, за да общувам с моята най-широка публика в тези страни. Откакто започнах да пиша песните си на български, хората тук започнаха да ме усещат по-силно. Заиграх се още повече с жаргона и фолклорните мотиви, без това да е чалга. Долният, мръсен нрав позволява ползването на жаргона, но в музиката това по някакъв начин е забранено. И моята експериментална натура няма да ме остави на мира. Колкото и да ми се иска да съм популярен и конвенционален поп певец, винаги ще ми пречи и помага моето желание за експерименти, изследване и заиграване със забраните“, споделя артистът.
В последната година не е толкова „глобален“. Може би, ако сега му предложат главна роля в Народния, може и да се съгласи. При едно условие…, което ще научите от видео интервюто с Вяра!
„Сигурно съм единственият, отказал толкова пъти главни роли. Може би е някаква патология, някакъв вид психопатия. Но наистина това е решение, което взех много отдавна в НАТФИЗ. Знаех, че съм доста талантлив като актьор, но в един момент категорично реших да създам свой собствен, театрален език. Колкото и егото да ми казваше, че ще стана много известен, уважаван български актьор, ако приема, вътрешният ми глас ми повтаряше, че имам да върша друга работа. А и когато ми предлагаха, бях по световни турнета, планирани за година напред. Свикнал съм на световна публика – да пея днес в Москва, а утре в Лос Анджелис, Истанбул, Сао Пауло и т.н. И това в рамките на 10 дни. Нямаше как да се върна за едно представление в София …“, споделя артистът.
В момента продължава да осъществява домашни концерти, които смята, че никога няма да спре да прави. Всъщност може да го поканите в дома си…
„За мен не са важни финансовите дивиденти от домашните концерти, а аз да бъда във форма. Колкото повече правя домашни концерти, толкова повече се убеждавам, че никога няма да се откажа, защото ми е ценно, интимно, любовно. Ти пееш вътре в самия човек, в неговото продължение – в дома му. Такова съвкупление на музиката ми с човека не може да се случи в нормален концерт.“
Източник: dir.bg