Снимка: БГНЕС
БСП повдигна въпроса за концесията на летище „София“, която бе подписана миналото лято.
„Правителството на ГЕРБ направи изненада, която ще е скъпоструваща на българския народ. Миналата година правителството в МС подписа предварителен концесионен договор за летище „София“, в който са ясно разписани задълженията на концесионера, 550 мнл. лв. без ДДС, а инвестициите за целия период да са около 600 млн.лв., като са определени концесионните такси – 32% от приходите“, обясни проф. Румен Гечев на пресконференция в централата на БСП.
Договорът е подписан през юли в разгара на протестите и коронавируса, подчерта той.
По думите му правителството на Бойко Борисов поднася изненада: „Искат да приберат плащането по договора от 550 млн. лв. без ДДС и от багажника на джипката раздават парите преди изборите, да правят услуга – опростяване таксата на концесионера за 10 г.“, обясни още той.
Гечев попита риторично: „Как двете страни са предвидили, че коронавирусът ще се развива толкова дълго, че ще освободим за 10 г. таксите на концесионера?“
„Правителството е искало да сключи договор, за да плати тези 550 млн. лв., без да го интересува какво ще стане с инвестициите. Защото какви са разбивките и какво става, ако концесионерът си вземе шапката след 10 г. и напусне“, каза още Румен Гечев и попита какво става с трети терминал на летището.
„Правителството на Борисов усвоява парите и оставя на следващия кабинет да решава не само икономически проблеми, а свързани и с националната сигурност“, категоричен е той.
Гечев смята, че това е сериозна отстъпка за десетки милиони на концесионера. „И освен това те увещават, че ще увеличат концесионните такси и поставят под риск българския туризъм, тъй като ще се оскъпи износът на български фирми и ще се създаде допълнителна тежест върху българската икономика“, добави той.
Румен Гечев попита още защо последните три седмици се сключва концесионен договор преди изборите и си отговори: „Защото най-вероятно са поели някакви ангажименти“.
В заключение той поиска отговори от правителството на Бойко Борисов и министъра на транспорта Росен Желязков и попита дали с парите, дадени на концесионера, „ще се пълнят чекмеджета“.
Припомняме, преди месец от БСП отново захапаха концесията на летище „София“, като соцводачът запита дали Министерският съвет се опитва да отложи с десет години задълженията на концесионера.
След това транспортният министър отиде в парламента, за да успокои БСП за бъдещето на летището.
Отговор веднага бе даден от Росен Желязков:
Договорът за концесия на летище „София“ беше подписан юни м.г. Бяхме свидетели на много опити от страна на БСП през тези години да компрометира процедурата, да я спре с различни атаки. Това заяви на брифинг в централата на ГЕРБ министърът на транспорта Росен Желязков.
Пресконференцията е по повод твърденията на социалистите във връзка със столичния аеропорт. По-рано днес народният представител от БСП Румен Гечев заяви, че ГЕРБ искат да опростят на концесионера таксите за първите 10 години и те да се преместят за последните 10 години на договора.
„Тоест 10 години българският бюджет ще пием студена вода, след като джипката раздаде 550 млн. лв. без ДДС“, уточни Гечев.
По думите му, правителството е искало да сключи договор с концесионер, който ще плати веднага тези 550 милиона без ДДС, за да ги усвои преди изборите без да го интересува какво ще стане с инвестициите.
„Днес ние видяхме новата коалиция между Демократична България и БСП в координирана акция като партизански набег. Двете партии с едни и същи тези атакуваха с три „Н“ – некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност, българската държава и годишните концесионни задължения“, отбеляза на свой ред Росен Желязков.
„660 млн. с ДДС са първоначалните инвестиции.
Тези плащания гарантират, че летище „София“ ще бъде финансирано с близо 2 млрд. Само първоначалното концесионно плащане ще плати авансово за 35 години напред два пъти по-голям размер. Има само полза за българската държава“, категоричен бе той.
„През тези години бяхме свидетели на много опити на БСП да компрометират процедурата и да я спрат с различни по формулата си атаки. От миналата година досега тече т.нар. „преходен период“, в рамките на който трябва да се изпълнят предварителни условия, които са ангажимент на двете страни – българската държава и концесионерът, за да започне ефективната дата.
Това означава концесионерът да замести досегашния летищен оператор“, обясни министър Желязков.
„Ако този договор не бъде сключен, летището, което вече е на загуба, ще трябва да бъде дофинансирано.
Основната причина да бъде одобрен този концесионер е обещанието, че няма да има увеличение на летищните такси. Тази сделка се финансира и се наблюдава от държавни и европейски банки, които няма как да участват в някакви непрозрачни сделки. Европейската комисия също се е произнесла по темата и е обявила, че няма държавно финансиране“, категоричен бе Желязков.
„2019 г. българската държава погаси задълженията за БДЖ. Тези пари ще влязат в бюджета тази година и ще служат за извършването на всички разходи по бюджета за текущата година.
Задавам аз въпроса на нашите некомпетентни критици – ако тези средства не влязат в бюджета, с какво ще бъдат заместени? Може би следващото коалиционно правителство начело с БСП ще прибегне към теглене на дълг?“, попита той.
„Не искаме да подаряваме нищо никому. В момента по-големия риск сме възложили на концесионера“, подчерта Желязков.
И добави, че българската държава трябва да се възползва от позитивите на концесионния договор.
„Аз се чудя защо двете партии не дадоха днес обща пресконференция. С техните твърдения те показват, че са дълбоко провинциални политици и изобщо не им пука за чуждестранните инвестиции, както и за просперитета на българската държава и народ“, завърши Росен Желязков.
Източници: news.bg; БЛИЦ