Над 60%, или около 2/3 от кандидат-осмокласниците, ще се учат на занаят, става ясно от справка за „Монитор“ на образователното министерство за план-приема за учебната 2021/2022-ра. В него са заложени 2433 паралелки с 62 978 места. От тях 1467, или около 2/3, са професионални, а профилирани – 966, или малко под 40%. Така и следващата учебна година ще бъде продължена тенденцията да нараства броят на професионалните паралелки за сметка най-вече на езиковите.
Преди 5 години профилираните паралелки бяха повече. За учебната 2017/2018-а от 2333 паралелки в план-приема 1185 бяха профилирани и 1139 професионални. Поради недостига на кадри
при занаятите и драстичния спад на ученици в професионалните гимназии и техникумите през последните години в план-приема в осми клас постепенно се залагат все по-малко профилирани паралелки. За сравнение за учебната 2019/2020-а бяха заложени 2499 паралелки. Тогава седмокласниците имаха възможност да избират между 1446 професионални (57,8%) и 1053 профилирани паралелки. За настоящата учебна 2020/2021-ва в план-приема бяха утвърдени 2349 паралелки с общо 61 078 места. От тях 1381, или 58,9%, бяха за осмокласници, които ще се обучават по професия. Така само за последните 3 години броят на паралелките, които ще учат на занаят, е нараснал с около 3%.
В края на 2018 от образователното министерство загатнаха и за идеята за намаляване на езиковите паралелки и увеличаване на приема в паралелките с математически и природо-математически профили. Първоначално при предложенията на училища и регионалните управления на образованието за разкриването на места и паралелки школски директори и РУО-та трябваше да се съобразяват със заложен от МОН дял на профили и професии със STEM насоченост. Така на част от езиковите гимназии им се наложи да възприемат математиката, информатиката, информационните технологии, природните науки като трети и четвърти профилиран предмет за дадена паралелка. Целта на това бе освен знания по езика децата да придобият и умения в областите, в които се очаква най-голям недостиг на пазара на труда. Мярката обаче доведе до цялостно трансформиране на езикови паралелки
в някои училища и закриването им в други. При структурирането на приема за следващата учебна 2021/2022-ра от МОН бяха спуснали и квоти за езиковите паралелки в отделните области. Тогава от ведомството обясниха за „Монитор“, че при утвърждаването на държавния план-прием за паралелките с профил „Чужди езици” се предвижда разпределение, което да бъде съобразено с броя на учениците и потребностите от отделния регион. Така училищата в дадена област тази година трябваше да залагат не само на повече паралелки със STEM насоченост, но и ще имат ограничение в броя на класовете, в които ще може да се изучават интензивно чужди езици.
В отговор на зададените критерии и за да не губят ученици, част от школата са се преориентирали към обучението по професия. Следващата учебна година в столицата 28 средни школа ще предлагат за първи път прием в професионална паралелка. „Средните училища са повече от професионалните гимназии и затова се наложи префокусирането на политиките на средните училища към професионални паралелки и към специалности, които е допустимо да бъдат реализирани в тях“, обясни шефката на столичния образователен инспекторат Ваня Кастрева. Тя подчерта, че за целта обаче тези училища трябва да осигурят оборудване, учители по специалните предмети и контакт с бизнеса, който да предлага развитие след дипломирането. Кастрева обясни, че професионалните паралелки извън техникумите в средните училища се предлага само подготовката на специалисти в сферата на туризма, администрацията, рекламата и информатиката, за които не се изисква по-специално оборудване. Предлагането им пък отговаря на търсенето от страна на бизнеса на квалифицирани кадри в сферата на администрацията, обслужването, логистиката на товари и услуги. В 37-о СУ „Райна Княгиня“ от следващата есен ще подготвят професионалисти
в специалност „Малък и среден бизнес“, а в 101-во СУ „Бачо Киро“ ще се предлага и прием в професионалната паралелка „Търговия на едро и дребно“. Заради квотите за профил „Чужди езици“ езиковите гимназии пък за първи път предлагат обучение извън него. От учебната 2021/2020 столичната Първа английска езикова гимназия ще предлага и обучение „Предприемачество“. Общо за следващата учебна година профилираните паралелки в столицата ще бъдат увеличени със 7, професионалните – с 14, или общо с 21. „В тазгодишния випуск има 350 седмокласници повече от миналата година и затова планираните паралелки са повече. Предложени са 409 паралелки, докато миналата година бяха 388. 225 от тях са профилирани и 184 професионални“, каза Кастрева. Тя уточни, че 47% от всички паралелки пък са със STEM профил или професия. Шефката на столичния образователен инспекторат подчерта, че родители и кандидат-гимназисти трябва да се запознаят с приема и да направят своя избор спрямо бала, който имат за дадена паралелка.
149 дуални паралелки
във всяка една област в страната
149 паралелки от всички заложени в приема ще бъдат за дуално обучение. Те ще бъдат във всички области на страната, обясниха още от МОН. В 72 от паралелките в план-приема пък ще се обучават ученици в защитени специалности, а в 426,5 – с очакван недостиг на специалисти. „Спрямо миналата година се увеличава броят на паралелките от специалности, по които е налице очакван недостиг – от 21 на 37, но се запазва устойчиво присъствие на дуалните, които остават 15. 11 ще бъдат паралелките със защитени от държавата специалности“, обясни шефката на столичния инспекторат Ваня Кастрева. Сред новите дуални паралелки в София е „Металургия на цветните метали“ в Професионалната гимназия по транспорт „Макгахан“.
У нас се изучават и различни уникални професии. Пример такава е професията „Каменоделец“, която се изучава в 2 училища. Професия „Авиационен техник“ се изучава в 3. Професиите „Асистент на лекар по дентална медицина“ и „Социален асистент“ са в по две училища. „Текстилен техник“, специалност „Апретурно и багрилно производство“ се изучава в 1 училище, „Техник – технолог в дървообработването“, специалност „Реставрация на стилни мебели и дограма“ се предлага в 2 училища. „Техник на енергийни съоръжения и инсталации“, специалност „Ядрена енергетика“ се изучава в едно училище. „Техник по очна оптика“ се преподава в 2 училища. Професия „Художник приложни изкуства“, специалност „Иконопис“ се изучава в 1 училище.