Чипсът у нас е най-солен, показват резултатите от втора част на изследването на Европейската комисия за двойния стандарт при харните в ЕС, предлагани на пазара под една и съща марка.
Първата част на проучването, публикувано през 2019 г., бе съсредоточена върху разликите в състава на хранителните продукти. Тя установи различия — за около една трета от изпитваните продукти — не непосредствено видни от информацията на лицевата страна на опаковката, а от съставките. Целта на втората част на представеното днес проучване бе да се установи, дали тези разлики в състава могат да бъдат доловени от човешките сетива.
Новите констатации показват, че сетивни разлики се забелязват ясно там, където съществуват големи разлики в състава на продуктите. Например, могат да се възприемат значителни разлики в съдържанието на захар в зърнените закуски, влияещи върху общата сладост на продукта. Обратното, когато разликите в състава са малки, експертите не са могли да ги усетят, например, малки вариации в съдържанието на мазнини в картофения чипс. Като цяло в 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики.
Така например усещането за соленост се различава най-много в продуктите, предлагани в Чехия и България на известна марка чипс, като тези в Чехия са най-безсолни.
По отношение на хрупкавостта най-малко хрупкав е продуктът в Словения, а най-хрупкав – в Унгария.
Друг продукт – известна марка студен чай, най-сладък се оказва продуктът, който се продава у нас, а в долната част на скалата е този, които се продава в Германия. Със средна сладост са чайовете, които са купени от пазарите в Белгия, Литва, Малта и Испания. В българския продукт има най-малко пресни плодове.
Разлики има и в популярна газирана напитка от портокал. У нас и в Италия продуктът е значително по-малко сладка за разлика от продукта в Чехия, Полша и Испания например. Нашият продукт изглежда и по-жълт, докато другите са по-оранжеви, показват резултатите от изследването.
Кафе 3 в 1 също има най-съществена разлика при продукта, предлаган на нашия пазар. У нас то е най-кремообразно, а в Германия има по-малко интензивен вкус. Разлика е открита и в цвета на зърнена закуска. Българският и италианският продукт имат по-светъл цвят, а най-голяма сладост – този от Малта.