Академия „Аскеер“ раздаде за 30 път авторитетните статуетки, пише Dnes. Препоръчва като най-добър спектакъла „Боклук“.
Тази година има 3 специални награди за цялостен принос – на Стефан Цанев, Красимир Спасов и Стефан Мавродиев. Тази вечер, в наверечието на празника на светите братя „Кирил и Методий“ в театър „Българска армия” фондация „А’Аскеер” връчи своите награди за постижения в театралното изкуство през изминалия сезон 2020-2021.
Те са юбилейни – 30-ти поред! По този повод има и специални призове. Наградите „Аскеер” (статуетката е дело на проф. Георги Чапкънов) са най-старите театрални награди в България и единствени по рода си. Отличията се дават “от артисти – за артисти”. Тази година са гледани 78 представления. 62 от тях са премиерни в София, а 16 спектакъла – в извънстолични театри. По традиция празникът е под патронажа на министрите (служебни) на отбраната – Георги Панайотов, и на културата – проф. Велислав Минеков. За отличието в категория „Съвременна българска драматургия“ са номинирани „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, „Хиляда метра над морето“ от Петър Маринков, „Монетата“ от Боян Крачолов и „Боклук“ от Елена Телбис.
Най-добър майстор на текст за театъра е Елена Телбис. Номинации и отличници (по азбучен ред): Поддържаща женска роля – Неда Спасова за ролята ѝ на Маргерита в „Няма да платим! Няма да платим!“ по Дарио Фо, Радена Вълканова за ролята й в „Капитал(на) грешка“ по Йодьон фон Хорват и Светлана Янчева за ролята й на режисьорката в „Шекспирин по време на пандемия“ по Уилям Шекспир. „Аскеер“-ът е за Светлана Янчева. Поддържаща мъжка роля – Емил Котев за ролята му на Сам в „Завръщане у дома“ от Харолд Пинтър, Йордан Ръсин за ролята му на Той в “Портокалова кожа” от Мая Пелевич и Николай Върбанов за ролята му на Луиджи в „Няма да платим! Няма да платим!“ по Дарио Фо. Голямото отличие получава Йордан Ръсин.
Водеща женска роля – Анастасия Лютова за ролята ѝ на Андромеда в „Боклук“, Искра Донова за ролята й на Морийн Фоулън в „Бившата мис на малкия град“, Станка Калчева за й ролята на Мег Фоулън в „Бившата мис на малкия град“ от Мартин Макдона. Водеща мъжка роля – Малин Кръстев като Джордж в „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби, Свежен Младенов – Чарли Гордън в „Лабиринт“ от Даниел Кийс, Христо Мутафчиев, който играе Райчо в „Плач на ангел“ от Стефан Цанев. Победител в битката на „титаните на сцената“ е Христо Мутафчиев.
Един от основните призове е за режисура – съревнованието е между Ивайло Христов за „Боклук“ от Елена Телбис, Стоян Радев за „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби и „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, Явор Гърдев за „Завръщане у дома“ и „Унизените. Беларус“ от Андрей Курейчик. Най-добър е Стоян Радев. В категорията „Изгряваща звезда“ напрежението е голямо, защото статуетката отваря нови хоризонти за младите актьори. А те са пред Виктория Николова, Ния Кръстева и Мак Маринов, пише „24 часа“.
Номинацията обяви на видеовръзка Мария Бакалова, която поздрави българските артисти за тяхната устойчивост в тази трудна година. Към славата полита Виктория Николова. Наградата връчи почетният председател на академия „Аскеер“ Васил Михайлов. Наградата „Най-добро представление“ е нещо като лентичката, която слагат на книгите на писател, награден с „Нобел“ – интересът веднага неимоверно скача. От кои спектакли ще избират зрителите? „Боклук“ от Елена Телбис,„Бившата мис на малкия град“ от Мартин Макдона, и „Нова земя“ по романа на Иван Вазов, драматургичен вариант Юрий Дачев. Академията препоръчва да купим билети приоритетно за „Боклук“.
Церемонията за 30-годишнината на наградите „Аскеер“ беше изключително стилна. Участва оркестър „Симфониета“-Враца под диригентството на Максим Ешкенази. На сцената излезе и големият цигулар Веско Ешкенази.