Тези три стратегии коментира Лъчезар Томов във „Фейсбук“.
Има три основни стратегии за излизане от вечната пандемия, които могат да се използват поотделно или координирано
1. Ковид 0 – влизане в страната само с карантина 14 дни и 2 отрицателни PCR теста след нея, разделяне на страната на региони, прекратяване на трафика между тях, затваряне до 0 случаи на ден за 14 дни, намиране на позитивните и изолирането им в специални помещения (могат да са хотели).
Това ще позволи да се паузира епидемията за няколко месеца при стриктен граничен контрол и да се живее нормално, докато се ваксинират хората. Недостатъци – цената е висока, макар и многократно по-ниска от това, което плащаме сега чисто икономически с вечната пандемия и периодичните затваряния. Хората трябва да бъдат убедени, а доверието в институциите е ниско, но ако се направи, със сигурност ще проработи. Доказа се като практика, вкл и при големи и гъсто населени държави като Виетнам.
2. Тактика Корея/Хонг Конг/Сингапур – поддържане на метаустойчиво състояние с постоянен нисък брой заразени на ден в отворена среда с мащабна стратегия за проследяване и изолиране на контакти, вкл и с мобилни приложения и публикуване на всички позитивни, вкл и на картата на града в реално време (корейски модел).
Периодично локално затваряне там, където ситуацията излезе от контрол, макс 2 седмици. Позволява относително нормален живот, в комбинация със 100% носене на маски. навсякъде, без изключения. Недостатъци – високо технологично, изисква сериозни кадри и като качество и като количество. След всяко ново избухване постоянният брой заразени се установява на по-високо ниво.
3. Тактика Израел – Агресивна имунизационна кампания на най-рисковите групи за сваляне на смъртността и болничното натоварване, отваряне на обществото за ваксинираните, докато продължава имунизацията на другите до колективен имунитет. Ваксиниране на гимназистите за връщане към нормален учебен процес и сваляне на разпространението на болестта.
Недостатъци – трябва да има ваксини и високо доверие в управлението, или много сериозна комуникационна стратегия, за убеждаване на хората. При наличие на ваксини обаче броят желаещи ще скочи рязко дори у нас.
Какво може да се направи у нас с нашите ресурси – това ще говоря в сряда.