Малко над 100 души, мъже и жени от Нова Загора и неколцина от съседните Сливен и Стара Загора се включиха в обявения преди седмица в социалните мрежи мълчалив протест срещу планираното събаряне на старата жп гара и изграждането на нова от павилионен тип, което ще струва 3,9 млн лв, осигурени от НКЖ“ по европейския фонд за регионално развитие, съобщи Монитор.
Протестиращите, които образуваха символична жива верига около вече издигната от спечелилото обществената поръчка столично „ВДХ „АД носеха със себе си плакати и транспаранти, на които се четяха призиви като „Позор за Папукчийски, екзекуторът на гаровата сграда“, „Искаме си обновената и функционираща столетна сграда“,“Не желаем панелен курник на гарата ни“,“Не посягайте на историята на сградата ни“, „Искаме си сградата от царско време, а не спирка в стила на слънчака“ и „Не си въобразявайте, че новозагорци са аборигени от колониална държава!“Сред решилите да окажат подкрепа с физическо присъствие беше и бившият /през 2014-2015-а/ областен управител на Сливен и настоящ народен представител от Демократична България Димитър Сяров. Основният двигател на продължаващия от няколко месеца протест , общинският съветник Кремена Петрова изреди хоронологично срлучилото се през времето, след като новозагорци разбрали, че държавното НКЖИ е решило окончателно да събори каменната двуетажна постройка, строена по време на Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война и открита официално през 1918 година, а на нейно място да монтира семпло изглеждащ модерен павилион с далеч по-малки от сегашните размери като се аргументирало , че е намалял пътникопотокът, а досегашната сграда не е отговаря на повишените земетръсни изисквания. С подробности бившият шеф на отдела за нова и най-нова история в местния музей Щилиян Русев припомни миналото на гарата, която била втората от този тип в родната жп история,но призна че нито в по-далечното, нито в по-близкото минало новозагорци не са предприемали постъпки обектът да придобие защитен статут на недвижим паметник на културата. По думите на ветерана арх. Йовчо Савов аргументите за земетръсоустойчивостта меко казано „издишат“, защото по тази логика всички по-стари, строени преди промените в нормативната база трябва да бъдат разрушени. Той смята, че с неособено скъпи действия това е поправимо.Повечето от участниците смятат, че решението за събарянето е обусловено от идеята „да бъдат усвоени едни големи пари от ЕС“.
Срокът за реализацията на проекта е 10 август 2022 година, сочат данните от информационните табели, строителното разрешение е издадено на 5 март т.г. от министъра на транспорта и информационните технологии, площадката е открита на 26 април, сградата е опразнена и обградена, билети за желаещите да използват жп услугите ползват временен фургон. С просто око се вижда, че 100-годишната гара е била полуизоставена от собственика й , държавното НКЖИ преди поне две десетилетия, през последните пет от тях в едното крило е вилнял пожар, предизвикан от самонастанили се клошари, разказват новозагорци. Които недоумяват защо държавната фирма предпочита да похарчи милиони наместо с поне десет пъти по-малко пари не я ремонтира и върне към нов живот по първоначалното й предназначение.
Протестиращите са постигнали първия си успех, успели са да заинтересоват Министерството на културата, като служебният министър проф. Велислав Минеков е разпоредил да започне обследване на обекта дали той отговаря на изискванията да получи статут на паметник на културата. Писмото с подписа на директора на Националния институт за недвижимите паметници на културата при МК, арх. Петър Петров е от 3 август и е изпратено до кмета на Нова Загора Николай Грозев , очаква се до дни експертите да пристигнат на място и да направят огледа, уточнява Кремена Петрова, която напомня че по закон предложения за този статут на първо място могат да правят областния управител, местната власт и едва тогава гражданите.
Кога ще дойдат експертите от МК протестиращите не знаят, но се надяват от НКЖИ и спечелилата поръчката фирма да не предприемат действия за събарянето на старината, каквито сигнали „под сурдинка“ вече имали. Затова предприели акцията си, а до идването на специалистите смятат да имат денонощен пост в района.
„Ние не искаме нищо повече от това да запазим историята на града си, гарата е единствената обществена сграда от онази вече отдалечена с повече от век епоха. Хората в Нова Загора не искат да се чувстват аборигени в родния си град!“, категорична е Кремена Петрова, за която това не първата битка с местната изпълнителна власт откакто е била избрана за общински съветник. Колкото до сравнително скромния брой на откликналите на призивите й – обяснява го с летните жеги и другите, по-насъщни грижи на съгражданите си.
От ръководството на НКЖИ препочетоха да запазят мълчание и само припомниха, че новата жп гара в Нова Загора ще допринесе за повишаване комфорта и сигурността на пътниците, нещо което било водещо при реализацията на многомилионния проект, финансиран от ЕС.