Запазването на резултатите от държавните зрелостни изпити спрямо предходните години е задълбочило разликите между училищата. Това заяви пред БНР служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков.
„Учителите бяха по-подготвени тази година отколкото миналата. Родителите също се включиха, те разбраха колко е трудно да се работи с деца, където интересът е по-нисък. Това запазване на резултата е разделяне на системата добрите станаха още по-добри, а тези, които имаха проблеми, ги задълбочиха. Има региони и възрастови групи, в които имат по-ниски материални възможности, родители без ангажираност към образованието. Трябва да се насочим към минимизирането на тези разлики”, каза той.
По думите му големите резерви за подобрение на резултатите са там, където децата имат по-малки възможности, където директорите се борят всеки ден да върнат децата в училище. „Ресурсите трябва да се насочат към най-нуждаещите си, за да имат равен достъп до образование всяко дете. Освен техника, към тях трябва да се насочат и добрите учителите”, обясни проф. Денков. Той даде пример, че при финансирането на техника на проекти се случва училищата, които имат налична, да имат още повече, докато тези, които нямат никаква, само имат още малко.
Празнините ще се запълнят и по REACT-EU. „В плана за възстановяване и устойчивост и откриването на STEM центрове означава, че учениците ще имат възможност да се обучават в нов тип среда, да правят експерименти. Искаме да направим STEM център в София, който да поеме методичната работа, който да може да обучи всеки един учител, койот не само да има материална база, а и да има уменията да направи експеримента, да обясни на учениците”
„При нас е важно да се подготвим за следващата учебна година. Сегашната ще завърши сравнително успешно, имайки предвид особеностите. Последните години нямаме скок на резултатите на учителите, въпреки увеличението на средствата за заплати и кабинети. Не трябва да се борим от 4,15 на 4, 20, а на 5 и над 5”, коментира още образователният министър.
Той каза още, че учителите трябва да се освободят за работят повече с децата. По думите му подзаконовата нормативна уредба трябва да се прегледа, за да се види къде има още резерви, за да се освободят учителите от още бумащина.
В препоръките на МОН ще бъдат засегнати и извънкласните дейности, в които могат да се включат и външни лица, защото учителите са твърде натоварени. „Заниманията по спорт, по изкуство, интереси са голяма резерва, която могат да се използват, това не е евтина добавка, но ако искаме цялата система да е пълна, трябва да допълни, това което става в клас, с другите, за да можем да привлечем децата максимално”, каза проф. Денков.
По отношение на лятната програма за безплатна почивка на 30 000 деца той обясни, че средствата са били насочени пари към туризма и за МОН изборът беше дали да се включим с децата, или не. Министърът обясни, че заради ограничението от включването на 7% на учениците от дадено училище, да регламентират и втори етап на кандидатстване. Така училища, които са изпратили група, но имат желание за още една, ще могат да кандидатстват наново, ако има останали средства по програмата.
Образователният министър съобщи, че картата на висшето образование ще бъде представена за обществено обсъждане следващата седмица. Той посочи, че освен в Северозапада и други има ВУ, които не могат да удовлетворят нуждите на региона и бизнеса, в който са.
Проф. Денков подчерта, че за могат да се състезават българските университети с европейските, трябва да подобрят научните си изследвания. Затова е важно да се завърши процесът за изследователските университети, започнал от 2015-а. „В плана за възстановяване и устойчивост има финансиране, с което могат да започнат тази или следващата година”, каза той.
Министърът припомни, че за последните години приемът във ВУ беше намален общо, както и в някои специалности, които бяха изключително раздути. Бяха създадени стимули да се привлекат студенти в специалностите, които липса на кадри. „Не е вярно, че който влезе в университет завършва. В наши факултет в СУ това са около 50%”, посочи проф. Денков. При избора на специалности той препоръча на кандидат-студентите да отворят резултатите от рейтинговата система, тъй като заключенията от последните дискусии са актуални. „Кандидат-студентите трябва да търсят това, което харесват и обичат, а не да се водят по чужди съвети”, каза още министърът.
Проф. Денков обясни, че 11 от 28 или повече от 1/3 от началниците на образователните инспекторати били ангажирани с миналата предизборна кампания. Затова и имало сигнали за политизиране на образователната система. „В някои случаи може да се говори за натиск. Получаваме сигнали, че в хода на политическите кампании е оказван натиск над директори и учители”, разкри министърът. Той допълни, че към момента нито един от шефовете на РУО-тата не е в отпуска, заради предизборната кампанията, н от МОН ще следят какво се случва.
По думите на проф. Денков образователната система не може да търпи политически активности и дейности. Затова служителите в средното образование не трябва да бъда партийно ангажирани, както е в сферата на висшето. „В закона за предучилищно и училищно образование не е регламентирано да не се случва политическа дейност. Това е пропуск, който трябва да бъде преодолян. ВУ е освободено от политически доктрини, не виждам защо училищното образование също не трябва да е деполитизирано”, каза още министърът. Той допълни, че членовете на РУО-тата са държавни служители и по техния закон трябва да са деполитизирани от всякакви политически дейности.