Ролята на президента при назначаването на ЦИК реално не се променя.
С промените, гласувани в 45-то Народно събрание, той получи правомощия само по отношение на избора на ръководство на ЦИК, но председателят реално няма особено правомощия, той дори и чистачка не може да назначи самостоятелно, така че това не дава никакви партийни преимущества.
Това обясни в студиото на БНТ бившият говорител на ЦИК Цветозар Томов. Той увери, че ЦИК е действително колективен орган и решенията се взимат на база гласуване.
В коментар на промените той отрече промените да влияят негативно и изказа съжаление, че не е прието предложението на ДБ за експертен ЦИК.
Ако сегашният принцип на избор на ЦИК беше останал, половината партии в НС е нямало да бъдат представени, но в ЦИК е щяло да има представители на „Воля“ и на „България без цензура“.
Като най-голям проблем за очакването от всички предсрочни избори, Цветозар Томов посочи машинното гласуване и по-точно това, че не се знае колко време ще отнема то и съответно с една машина колко души ще могат да гласуват в рамките на изборния ден. Световната практика показва, че една машина позволява гласуване на между 160 и 280 избиратели. Новата ЦИК трябва да тества, за да види дали ще имаме проблем с приетото правило, че с машини ще се гласува в секции с над 300 избиратели по списък.
Цветозар Томов адмирира отпадането на ограничението за броя на секциите в чужбина, тъй като няма абсолютно никакъв резон да разглеждаме българските граждани като от първо и второ качество.
При аргументацията за това ограничение винаги се изтъква един аргумент – страховете Турция да не влияе на вътрешната ни политика. Този аргумент не е правилен, а Цветозар Томов изтъкна, че през 2014 г., когато не е имало такова ограничение, са се открили с 50 броя повече секции, но са гласували 4000 души по-малко. Отпадането на ограничението сега ще повлияе на гласуването във Великобритания, но утре това може да стане в друга страна. Българската диаспора е сериозна, а интересът към гласуване се увеличава непрекъснато.
По отношение на Турция Цветозар Томов посочи, че ако действително има сериозни притеснения за влияние, има си други процедури, които могат да се задействат през МВнР за негласуване в дадена държава, защото тя заплашва националната ни сигурност. Това е правено, а като пример Томов посочи Афганистан.