Като за начало какво всъщност са електронните спортове? Голяма част от хората все още не са нясно какво представляват и не ги възприемат като вид спорт. Това всъщност са състезания или турнири, включващи в себе си игране на видео игри, най-често от професионални геймъри. Това „‘чудо“ е сравнително ново за нас, но все по-често чуваме как след време ще измести традиционния спорт. Да играеш игри и да изкарваш пари. Мислехте го за невъзможно, а?
През последните години и предвид ситуацията в момента, няколко фактора повлияха значително на растежа, който бележи eSports индустрията. Те включват: по-големия зрителски интерес, повечето спонсори и инвестиции, както и повишения брой платформи за излъчване на събитията на живо. И ако преди това ставаше предимно в интернет пространството, вече има телевизионни канали за излъчване на електронни спортове, включително и в България. Има достатъчно факти и цифри, които затвърждават прогреса при електронните спортове и също така обещават светло бъдеще на индустрията.
Интересно е, че първото официално състезание за видеоигри се провежда в университета в Станфорд на 19 октомври 1972г. Играчите се състезават в игра, наречена Spacewar, космичиска бойна игра, която е разработена за първи път през 1962г. Студентите се състезават един срещу друг в тази революционна игра, а основната награда е едногодишен абонамент на списание Rolling Stone и отива при победителя Брус Баумгарт. В наши дни индустрията на eSports предоставя много различни начини за печелене на пари на геймърите, докато правят нещата, които обичат , а именно да играят игри. Звучи страхотно, нали? Един от начините за това е като станат професионални играчи. Не е трудно да те забележат в днешно време, стига да си достатъчно добър в дадена игра. Геймърите получават заплата от компанията, която отговаря за играта, стриймват на живо в уебсайтове като Twitch.tv, а зарибените като тях донейтват луди пари, за да ги стимулират. Отделно получават средства от спонсори, а също така и участват в турнири. Често срещано е играчите да представляват отбори, като всички състезатели живеят под един покрив и единственото, което правят по цял ден, е да играят любимата си игра. Май да си геймър не било толкова лошо.
Почитателите на електронните спортове са наясно с игрите, които привличат най-голям интерес сред феновете. Те включват Dota 2, League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive и FIFA 20. Освен тези игри, които са в основата за напредъка на електронните спортове, интересът към някои нови видео игри също нараства. Става дума за игри като Fortnite, Arena of Valor и Apex Legends, които са все по-гледани от феновете на eSports. Най-големите наградни фондове в турнирите се печелят на международните състезание, като в зависимост от играта, те възлизат на космическите 30-40 милиона долара. Преди години се подигравахме на Гошко от моя клас, че е забил тийнейджър, ама Гошко сега се цъка „Лига” в един от топ отборите…
След като хората си стоят по домовете , в търсене на неща, които да гледат, някои от най-големите геймърски общности в света отбелязват голям скок сред зрителската си аудитория. Според анализаторската компания Esports Charts, шампионският мач за League of Legends Champions Korea бе „домакин“ на рекордните 1 074 561 пикови паралелни зрители, които се включиха, за да гледат как SKT T1 „пребиват“ Gen.G по пътя си към деветата титла в LCK. За да се отбележи подобаващо новият скин, който е с юбилейния номер 1000, Riot решиха да дарят всички пари от печалбите за борбата с CoVid-19, направени при покупката на Dawnbringer Karma. По този начин феновете успяха да съберат колосалните 6 милиона долара. Бруталните цифри илюстрират напредъка на този вид спорт и ги показаха в най-добрата им светлина през трудния период. Повечето отменени стандартни игри и състезания, които се играха на живо се адаптираха към онлайн структура. Всеки ден виждаме известни спортисти да се състезават в своите спортове, но с джойстик в ръка. Това е нещо ново и забавно за зрителите и набира все повече почитатели. Не, че имаме голям избор…
Различните турнири по електронни спортове, вече са налични с опции за залози и се следят в сайтовете на букмейкърите. В България също има лицензирани оператори, които предоставят подобни опции. В платформата на букмейкъра Efbet дори бе интегрирана нова система за eSports залози, при която мачовете се проследяват на живо с динамично променящи се пазари. Предвид липсата на реални спортни събития, хората, които обичат хазарта, прибягват и до залози на електронни спортове, а коефициентите са повече от добри. Тези хора, които казваха, че eSports не е истински спорт, вероятно сега са на друго мнение. Особено, след като се заговори, че е въможно eSports да стане част от Олимпийските игри. Какво е вашето мнение за eSports?
Ако в миналото използвахме видео игрите само за забавление, те вече се превърнаха в нова част от световния спорт и накараха все повече хора да се ориентират професионално към тях. Още много добри играчи ще се родят като си кажат: „Абе, я чакай да я пробвам аз тази игра“. Но е видимо, че не е толкова лесно, колкото изглежда, а напред ще пробият само най-добрите.