Александър Симов е депутат от 46-тото Народно събрание и едно от познатите лица на парламентарната група БСП за България. Роден е през 1977 г. в Стара Загора, България. По професия е журналист и знае английски и руски език. Завършва.
Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ „Св. Климент Охридски“. Работил е като журналист във вестниците „Стандарт“, „Пловдивски труд“, „Земя“ и ДУМА.
Пред Trendy News той коментирa предстоящите избори, съставянето на правителство, Зелената сделка, автомобилите в България и приоритетите му като народен представител:

-Г-н Симов, когато погледнем различните социологически проучвания, се вижда един сблъсък за второто място – между БСП, Има такъв народ и Продължаваме промяната. На тези избори каква е вашата прогноза и ще успее ли Левицата да си върне втората позиция в парламента?
-Смятам, че БСП има всички сили да излезе на второ място, дори на първо. Най-малкото, защото всички останали партии, за които говорят, дори партия „Продължаваме промяната“ са явление от телевизионен тип. Колкото до ИТН и ДБ, те просто и ясно показаха, че не могат да разберат онова, което им показаха българските избиратели, а те ясно показаха, че гласуват за „партии на промяната“, включвам и БСП в това число.
Това са много партии, които символизират тази идея и искат да създадат управление. Точно в този смисъл смятам, че поведението на БСП в рамките на предишния парламент, тъй като тя се оказа единствената партия на „здравия разум“, в момента се оценява от избирателите. Аз го виждам и в кампанията ни – процесът на свободно падане от БСП е спрял! Ние имаме всички шансове да бъдем на второ място, т.е. ние да сме отговорни за съставянето на правителството, смятам, че точно и това ще се случи.
-След като очаквате да сте втори и да бъдете връзката за съставяне на правителство, с кои партии ще търсите съюз, след като както Вие казахте, партията „Има такъв народ“ и коалицията „Демократична България“ не успяха да съставят правителство.
-Ще повторя нещо, което е наша позиция – ще говорим с всяка партия, която е заявила идеята за промяна на България, което автоматично изключва ГЕРБ и ДПС от разговорите, тъй като това са основните виновници за кризата днес. С всички други сме готови – и с „Продължаваме промяната“, и с „Има такъв народ“, и с „Демократична България“, с надеждата, че те са научили урока, който българските граждани им преподадоха, а той наистина е по диалогичност. Готови сме да говорим с тях, да постигнем някакво разбирателство в политиката.
Да Ви припомня, че в рамките на миналия парламент, благодарение на преговорите с „има такъв народ“, благодарение на БСП, ние постигнахме една политическа декларация, която показваше, че между четири толкова различни партии като БСП, „Демократична България“, „Има такъв народ“ и партията на Мая Манолова има общи полета за действие. Сега също мисля, че ги има, защото най-важната задача е да има редовно правителство.
Ако парламентът, още един път се издъни и не създаде редовно управление, то повярвайте ми, следващите избори ще бъдат непредсказуеми и по активност, и по начина, по който хората ще гласуват, за да накажат тези, които не могат да седнат и да се разберат.
-Като споменахте това – според Вас много по-вероятно е да отидем на нови избори? Има ли нещо страшно във вероятността отново да имаме служебно правителство, предвид ситуацията, в която се намираме?
-Само по себе си, в друга ситуация, щях да Ви кажа, че няма нищо страшно да има служебно правителство. Все пак служебното правителство е един от инструментите на демокрацията. Само че за България е жизненоважно да има редовен парламент и редовно правителство, защото виждам какво притеснява хората, по време на кампанията – те поставят като проблем скачащите цени в магазина, скачащите сметки за ток.
Това са проблеми, които могат да бъдат решени само от редовно управление. Служебното правителство, дори да го съставите от най-големите ангели и специалисти на земята, просто няма как да се справи без парламент. Точно в този смисъл смятам, че продължаването на периода със служебно правителство, не е добър вариант за България, нито за никого, защото парламентът трябва да работи. Ако стигнем до следващи избори, ситуацията ще стане неописуема.
В какъв смисъл? Три пъти до този момент питаме българските граждани един и същи въпрос. Ако трябва да ги попитаме и четвърти път, това не само ще стане досадно, но и ще покаже изначален дефект на политическата система на България и точно това трябва да бъде променено.
Затова приоритет №1 на левицата ще бъде съставяне на редовно управление и то не за да участваме във властта, а защото виждам какви проблеми ни поставят българските граждани и те няма да ни разберат, ако сега се провалим в задачата за съставяне на управление.
-Един от проблемите, които посочихте, е цените на горивата. Ясно е, че на естественото вдигане на цените не е добре от чисто икономическа гледна точка да ограничаваме пазара, но можем да попречим на изкуственото. Наскоро председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев заяви, че нов акт на ЕК може да увеличи цените на горивата с 40 до 50%. Каква ще бъде вашата позиция по този въпрос?
-Вижте, по принцип тук ще Ви отговоря малко по-общо, защото конкретиката трябва допълнително да бъде проучена. Според мен параметрите на Зелената сделка или самата идея Европа да стане по-зелена, не е лошо намерение. Въпросът е, че очевидно начинът, по който се осъществява, има много недомислици. Тъй като видяхме, че именно заради някои от параметрите на Зелената сделка, цената на тока излезе от контрол, цената на природния газ се повиши драстично и Европа трябваше отново да се моли на всички страни по някакъв начин пазарът да укроти тези цени.
В крайна сметка не пазарът ги укроти, а именно международните договорки и факта, че Русия увеличи доставката на газ, въпреки че никой не я задължаваше да го прави. Значи има нещо в самия замисъл на Зелената сделка, което трябва да бъде променено и да бъде дебатирано по-активно.
Иска ми се оттук-нататък България да бъде по-активна част от дебата за Зелената сделка, защото виждаме, че в крайна сметка Европа ни е някаква абстрактна величина, някакво абстрактно понятие, едно пространство, което всяко важно решение има дълготрайни последствия за нашия живот. Точно в този смисъл ми се ще в момента да започнем да дебатираме параметрите на Зелената сделка у нас и да видим къде можем да защитим нашия национален интерес.
Ясно е, че не можем да продължаваме в тази традиция българите да стават потърпевши на все по-високи цени без никакви компенсации, само защото някои от нашите правителства, всъщност, това са правителствата на Бойко Борисов, са кимали безучастно без да защитят нашия национален интерес.
-Един от въпросите, които ще Ви задам точно свързан със зелената сделка, е свързан с автомобилите. Скоро се очаква забраната на влизането в центъра на София на МПС-та под категория 3 (предимно тези, които са Еврокатегория 0, 1 и 2). Това е над 70% от автопарка в България. Това не топи ли средната класа и не увеличава ли все повече границата между бедни и богати, предвид, че всички собственици на автомобили плащат данъци, винетки и глоби – пари, които отиват в държавата?
-Ако това се случи, според мен ще бъде поредно недомислие. Подобно нещо не трябва да се въведе по този начин. Първо трябва да се провери състоянието на автопарка в България, именно след това платежоспособността на хората. Като допуснеш само автомобилите, които покриват определен стандарт в центъра на София, означава да превърнеш центъра на София в запазено място на богатите слоеве от населението.
Това за мен е параметър на лошата политика. Политика, която чертае разделение, а не такава, която се опитва да реши проблема. Разбирам че трябва да се стремим към екологично чисти автомобили, друго качество на въздуха, само че извинявайте, точно с това ли ще решим проблема на чистия въздух в София към момента или по принцип? Всички знаем, че София от години е един от най-замърсените градове в Европейския съюз, в Европа дори. Един от градовете, който излиза системно при най-замърсените. Същевременно Столична община така и не си мърда пръста да даде причината, да направи анализ, да видим от горенето на отпадъци ли е, на какво се дължи и сега изведнъж трябва да въвеждаме такова правило.
Така политика не се прави и съм съгласен с вашата констатация, че това по-скоро ще доведе до разделение и напрежение, отколкото да реши нещо.
-Следващият ми въпрос отново е свързан с подобна тематика и вероятно като член на левицата ще имате позиция по него – наскоро стана ясно, че гражданите ще получават помощ при закупуването на НОВ електрически автомобил. Тя ще бъде в размер на 12 000 лева. Наша справка показа, че най-евтиният електрически автомобил за тази година е една доста малка електрическа Шкода, като цената ѝ започва от 15 000 паунда. В хората се буди усещане, че по-бедните с данъците си ще финансират по-богатите. Това така ли е?
-Точно така ще се случи. Аз от друга страна съм склонен да има политика за закупуване на електрически автомобили. Друг е въпросът, че тя трябва да бъде премислена по какъв начин да стане. Начинът, по който днес се работи може да не доведе до реални ефекти и ще доведе точно до това – за пореден път ще дадем стимул на по заможните, а тези, които нямат чак толкова средства ще ги оставим в старите автомобили, които даже няма да могат да влизат и в центъра.
Така че за пореден път виждаме как непремислените решения никога не водят до конкретни решения на проблеми, а по-скоро ги задълбочават.
-В парламента кои ще бъдат трите теми, за които най-много смятате да се борите и защо?
-Ще дам темите, които последователно вече защитавам в три поредни парламента, макар и някои от тях за един месец – бюджетът по култура. Аз бях част от комисията по култура в 44-тото и 46-тото НС и прекрасно знам как тя е „копелето на българския бюджет“. Когато някъде останат дребни пари ги даваме там без цялостна стратегия. Това е тема №1.
Другата тема, с която смятам да се ангажирам много сериозно, е свързана с моя избирателен район, тъй като с очите си видях каква трагедия е град Оряхово, тъй като тяхната болница е фалирала и съответно закрита. Имам подкрепата на своята парламентарна група да потърсим всякакви варианти в Оряхово да бъде създаден поне един модерен спешен медицински център. В противен случай, както продължава сега, този град е обречен на бавна смърт, защото няма смисъл хората да стоят в град, в който няма болница или да чакат линейката 30 минути от най-близкото разстояние.
Не на последно място, като свой приоритет поставям една идея, която сме писали със съюза на българските писатели да вкараме Закон за българския език, чиито параметри да уточним във времето, но смятам, че това е кауза, за която човек си струва да се бори.
Още интервюта от Любомир Цанев: