AirCar, на словашката авиационна фирма – Klein Vision, може да лети със скорост от над 100 mph (160 km/h) и да достига височина от 8000 фута (2500 m). И сега официално получи разрешение за полети от Словашкия транспортен орган.
Летящият автомобил, който може да премине от режим полет към режим на шофиране за по-малко от три минути, след като вече е на земята, получи сертификат за летателна годност след 70 часа тестове, разкрива изявление за пресата на компанията.
В интервю за Interesting Engineering, съоснователят на Klein Vision, Антон Заяк, казва, че „сертификацията доказва, че имаме уменията и способността да произвеждаме летящ автомобил, който отговаря на стандартите за безопасност на EASA и е технологично солиден“.
Производственият модел на AirCar ще започне тестове тази година
Въпреки че Klein Vision току-що получи сертификат, компанията вече се готви за комерсиализация. „Следващата ни стъпка е да изградим нов прототип, който ще има нов авиационен двигател“, казва Заяк. Съоснователят обяснява, че новият двигателят вече е тестван.
В изявление от миналата година, Klein Vision заявява, че неговият Prototype 2 (P2) ще разполага с двигател с мощност 300 конски сили, ще достига скорости до 186 mph (300 km/h) и ще има пробег от приблизително 620 мили (1000 km).
„Искаме да започнем да тестваме P2 тази година и да го сертифицираме в началото на 2023 г. P2 ще бъде производственият модел“, обяснява Заяк.
Това създава реалната възможност хората да притежават свои собствени летящи автомобили в близко бъдеще.
70 часа и над 200 излитания и кацания
Сертификатът за летателна годност е предоставен на Klein Vision след “завършване на 70 часа строги полетни тестове, съвместими със стандартите на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), с над 200 излитания и кацания”, се казва в изявлението на компанията.
През юни AirCar извърши първия си междуградски полет, 35-минутно пътуване между международните летища Нитра и Братислава.
Настоящият прототип на AirCar включва BMW двигател с вътрешно горене, който работи с обикновено гориво, което го отличава от електрическите VTOL самолети. В случай на повреда на двигателя, AirCar разполага с балистична парашутна система.
Компанията казва, че отнема само две минути и 15 секунди, за да се трансформира от автомобил в самолет, когато е на пистата.
Сертифицирането „отваря вратата за масово производство на много ефективни летящи автомобили“, казва другият основател на Klein Vision, Стефан Клайн, в изявлението на компанията. Това е нещо, което „ще промени пътуването на близки и средни разстояния завинаги“, продължава той.
Със сигурност ще бъде интересно да видим не само как се развива технологията, но и обществения отзвук за AirCar, особено след като авиационната индустрия все повече се стреми да ограничи въглеродните си емисии, а фирмите за летящи таксита eVTOL като Lilium и Volocopter обещават да революционизират градската въздушна мобилност, с полети с ниски емисии.
Boeing, например, наскоро обяви, че ще инвестира 450 милиона долара в изграждането на напълно автономно изцяло електрическо летящо такси eVTOL. Япония също наскоро получи първия си сертификат за безопасност на летяща кола, разработена от стартираща компания, наречена SkyDrive. Това превозно средство обаче използва електрическа VTOL технология и няма способността да се трансформира в автомобил, който е годен за движение.
Остава въпросът колко хора ще са готови да притежават летяща кола, която се нуждае от достъп до пистата за излитане. Финансовата корпорация Morgan Stanley прогнозира, че секторът на летящите автомобили ще струва 1,5 трилиона долара до 2040 г.
И колибата требе да е алуминиева за да е лека .