Новината, че компанията подготвя нов модел SUV за 2018г. едва ли беше изненада, но как ще се казва новия модел? Lambo SUV беше визуализиран в страхотен концепт под името Urus, но потвърждение, че компанията ще запази това име липсва. Голям е шанса обаче, колата да е именувана на някои от популярните бикове за корида, което ще продължи малко зловещата традиция на Lamborghini.
Какво, защо и как е създадено Lamborghini?
Историята около създаването на Lamborghini без съмнение е една от най-известните в автомобилния бранш, но малцина знаят какво точно се е случило, за да реши Феручо Ламборгини да даде урок на собственика и основател на Ferrari – Енцо Ферари.
Феручо Ламборгини с легендарната Miura
Често наричат Феручо „Ил Кавалиере“, защото е кавалер на италианския орден „За трудови заслуги”. Той се превръща в личност от класа, въпреки че е роден на село и е син на винопроизводител. Срещу него в тази история се изправя Ил Комендаторе – легендата Енцо Ферари. Двамата първо са в близки отношения, но Ферари скъсва всички връзки с Ламборгини, след като последният основава Lamborghini Automobili. И никога повече не му проговаря.
Всичко започва през 50-те години на миналия век, когато дон Феручо е успешен предприемач, който прави цяло състояние от селскостопанските си машини – Lamborghini Trattori и Lamborghini Bruciatori, а също и от парни инсталации и климатици. Феручо е голям фен на спортните коли, от които има цяла колекция, включваща Alfa Romeo 1900 Super Sprint, Lancia Aurelia B20, Mercedes-Benz 300 SL, два броя Maserati 3500GT и Jaguar E-Type Coupe.
През 1958 бизнесменът отива във Ferrari, където си купува 250 GT, направено от Pinifarina.
Автомобилът му харесва и затова си купува още два – един с къса база и един с купе на Scaglietti. По-късно се сдобива с 250 GT 2+2 от Pininfarina, което решава да настрои по собствен вкус. Феручио обаче се сблъсква с проблем – съединителят на колата се поврежда, а когато се обръща за помощ към сервиза на Ferrari, оттам не му обръщат никакво внимание.
Всъщност именно въпросното 250 GT с проблемния съединител става единственото Ferrari в историята, което може да се „похвали” с тунинг от Lamborghini. Дон Феручо използва работилницата, в която сглобява тракторите си, за да смени съединителя с нов, производство на компанията Borg & Beck. Премахва и горния разпределителен вал на двигателя, като го заменя с нов, собствена конструкция. Подменя и карбураторите.
След като колата е готова, Ламборгини уговаря някои тест-пилоти на Ferrari да напуснат базата в Маранело и да се състезават на обществен път в близост до фабриката.
Това, естествено, изкарва Енцо Ферари от кожата му, а всички са наясно, че когато се случи нещо подобно, нещата излизат от контрол. Комендаторе казва на Кавалиере нещо от рода на: „Отивай си на село и се занимавай с твоите трактори, а остави спортните коли на професионалистите”. Феручо остава невъзмутим, но решава да докаже, че не е прост селянин. И се захваща за работа, като след 5 години на бял свят се появява първият модел на Lamborghini.
Енцо Ферари
По ирония на съдбата оригиналният мотор V12 в прототипа Lamborghini 350 GTV е проектиран от Джото Бидзарини, един от главните инженери на Ferrari, които напускат компанията по време на „голямата стачка” през 1961 г. Този двигател е толко ефективен, че дори 50 години по-късно някои от неговите елементи, естествено след сериозна модернизация, са използвани в суперколата Murcielago LP 670-4 SuperVeloce.
Самият Комендаторе първоначално не обръща особено внимание на действията на Кавалиере. Мечтата на Енцо Ферари са състезателните автомобили и победите на пистите.
Той е на мнение, че „цивилните” версии на неговите коли трябва да носят приходи, с които да се финансира състезателната дейност на компанията.
Нещата обаче постепенно се изменят, защото в периода 1963-1974 г. производителят от Санта Агата дава на света Miura, Islero, Espada, Jarama, Urraco и прототипа на Countach – вероятно и до ден-днешен най-известното Lamborghini, нарисувано от гениалния дизайнер Марчело Гандини. Всички те са достойни съперници на моделите на Ferrari.
През 1974 г. Феручо е принуден да продаде компанията си. Съревнованието между двете италиански марки не спира и до ден-днешен. А феновете им непрекъснато спорят Ferrari Testarossa или Lamborghini Countach е по-добрият автомобил. Всичко започва от един некачествен съединител, на чийто създател трябва да бъде издигнат паметник. Защото без него светът на италианските суперколи най-вероятно нямаше да бъде същият.
Защо колите са с имена на бикове: всичко започва от едно ранчо в Севиля
Феручио Ламборгини посещава ферма в Севиля през 1962г.и бива силно впечатлен от биковете за корида там. Така той решава да използва именно бик в логото на автомобилите при създаване на марката през 1963г. Вдъхновението не спира до тук – след пускане на първите 350 GT и 400 GT, Lamborghini започва да кръщава новите модели на бикове.
Lamborghini Miura (1966 – 1972)
Кратко име, което носят едни от най-свирепите и мощни бикове. Точно затова Феручо кръщава този модел Miura, за да опише най-добре новаторското инженерно творение. Това е спортна кола с напречно разположен V12 двигател и 274 км/ч максимална скорост.
Lamborghinis Islero (1968 – 1969) и Urraco (1972 – 1979)
Urraco и Islero получават имената си от корида, при която бикът убива известен матадор. Същото се случва и с тези две Lamborghini, които не успяват да се харесат на феновете и се продават много слабо.
Lamborghini Espada (1968 – 1978)
Това е луксозен четири местен автомобил. Името означава „матадорски меч“ на испански. Автомобилът е „остър“ и се превръща в бестселър – между 1968 и 1978 са продадени 1227 бройки. През 2008г, концептуалният Estoque също бива именуван на вид меч използван при корида.
Lamborghini Jarama (1970 – 1976)
Пълничкият наследник на Islero провокира доста смесени реакции, защото трябва да се съобрази с изискванията за безопасност и емисии в САЩ. Това го прави по-тежък от оптималното. Името му има двойно значение – област в Испания, където се отглеждат бикове, и писта в покрайнините на Мадрид.
Lamborghini Countach (1974 – 1990)
Може би най-известния модел на компанията. Countach е дума от местния пиамонтски диалект и означава удивление. Историята е, че Нучио Бертоне изрича тази дума при вида на дизайнерския прототип.
Lamborghini Jalpa (1981-1988)
Последното V8 засега, но бъдещите SUV също ще разполагат с подобен двигател. Jalpa също са порода бикове.
Lamborghini Diablo (1990 – 2001)
Diablo eдин от най-смущаващите супермодели на компанията, като производствения цикъл е цели 11 години и включва цели 6 генерални ревизии. Именуван е на особено скандален бик за корида.
Lamborghini Murcielago (2002 – 2010)
Murciélago оцелява цели 28 пробождания с меч и в последствие бива пощаден от матадора. Lamborghini Murcielago е също толкова страховит – широк почти колкото автобус, труден за обръщане и много бърз.
Lamborghini Gallardo (2003 – 2013)
Сагата с биковете продължава – Gallardo е историческа порода създадена след 1840г., а V10 Gallardo е най-продаваното Lambo изобщо.
Lamborghini Aventador (след 2011)
Последното попълнение с V12 двигател е именувано на бик от началото на 90-те. Това е наследник на Murcielago, като е по-добър от него във всички аспекти.
Lamborghini Urus (2012)
Urus e гигантския прародител на съвременните бикове – цели 1.8 метра ширина. Подходящо име за един мощен SUV.
Lamborghini Veneno (2013)
Veneno e кръстен на необичайно бърз и силен бик, известен с това, че убива матадор през 1914г.
Lamborghini Asterion (2014)
Намеква за по-малко агресивен дизайн в близко бъдеще. Asterion е хибриден концептуален модел, кръстен на Минотавър от гръцката митология – полу човек, полу бик.
Lamborghini Huracan (след 2014)
Huracan e бик изявявал се по време на кориди в Аликанте през 1879. Името съвпада и с богът на вятъра, бурите и огъня на Маите.