Тъй като стойността на Tesla скочи до небето заедно с личното богатство на Илон Мъск, може би не е лесно да се предположи, че южноафриканският милиардер Клайв Синклер е първият, който е пионер в електрическите превозни средства.

Обединеното кралство можеше почти да оглави света в областта на електрическите превозни средства. Това можеше да се случи, ако не беше неуспешното лансиране на продукта на сър Клайв Синклер.
Синклер беше един от най-големите пионери на домашните компютри в света. Кажи речи, той изобрети всичко – от миниатюрни телевизори и джобни калкулатори до домашни компютри, припомня Daily Star.
След като получи рицарско звание и осребри своята компютърна империя, Синклер се впусна в личен проект. Електрическа кола, която увреди непоправимо репутацията му.

Преди електрическата кола Синклер е известен като гениален изобретател. Той пусна първия домашен компютър в Обединеното кралство – ZX80.
Така той проправи пътя на най-големия си продукт, ZX Spectrum. Този компютър става още по-голям хит и съдържа много от първите в света домашни компютърни игри.
Талантлив инженер или блестящ крадец – 5 руски изобретения, с които Мъск направи милиарди
Малките кутии с работна памет до два KB RAM, които трябваше да бъдат свързани към телевизора, струват толкова малко пари, че те, подобно на по-нататъшното развитие на ZX Spectrum, скоро можеше да бъдат открити в милиони стаи на тийнейджъри.
За доста от тези тийнейджъри това беше първият контакт с машина за битове и байтове, на която по-късно посветиха кариерата си.
Преди 36 години той продава правата върху Spectrum и другите си изобретения на компютърната компания на Алън Шугър, Amstrad, за £5 милиона.

Точно като Бил Гейтс, Синклер има технологичен враг. Вместо Стив Джобс, той се съревновава със създателя на BBC Micro, Крис Къри.
Драмата от 2009 г. „Micro Men“, с участието на Мартин Фрийман и Александър Армстронг, изследва съперничеството им докато се стремят да доминират на британския пазар.
Синклер не остава много доволен от филма и споделя пред Independent: „Това беше пародия на истината. Просто нямаше отношение към истината. Беше ужасно.“
Съперничеството им обаче е предшествано от сътрудничество, при което двамата се обединяват в изследванията на електрическите превозни средства в началото на 70-те години.

Безспорно той е един от лидерите на дигиталната революция, но по някакъв начин се губи по пътя.
Лично той не използва електронна поща или компютри, а за аритметиката докрай разчита на своята сметачна линия.
Всички тези технически устройства, каза той веднъж, само нарушиха процеса на разработване на новости.
В младостта си Синклер е вдъхновен от сериал по радио Би Би Си, наречен „Toytown“. Особено го увлича героят „Мистър изобретател“, блестящ изобретател, за когото нищо не беше твърде трудно.
Синклер решава да стане английският Мистър Изобретател, по английски ексцентричен.
Няма нужда да учи инженерство, защото е решил, че в крайна сметка вече е научил всичко необходимо. Синклер е написал десетки ръководства по електроника още преди да стартира първата си компания.

Проектът му с Крис Къри не вижда бял свят, но полага основата за унищожаващо кариерата изобретение, с което Синклер по-късно ще стане известен: Sinclair C5.
9 книги от Илон Мъск, които ще разтърсят живота ви до основи
Това триколесно електрическо превозно средство е предназначено да замени велосипедите и скутерите за пътувания на къси разстояния. Наподобявайки Reliant Robin без покрив, колата побира само един човек и няма огледала за обратно виждане. Няма багажник и разполага с много малка видимост за натоварени пътища.

C5 е произведен при строго секретни условия във фабриката на Dyson Hoover и е изпробван само веднъж. След това е представен на лъскава церемония в Ally Pally в Лондон.
В брошура за C5 се казва: „С C5 Sinclair Vehicles връща личния частен транспорт там, където му е мястото – при хората.“
Когато се стига до публично събитие през зимата, на което присъства и пресата, Синклер решава да покаже изобретението си.
За жалост – в този момент всичко в неговия свят се срутва.
Някои от колите отказват да работят, други не могат да качат дори и малък склон. Репортер на The Guardian подхвърля шегата, че батерията на автомобилите се е изтощила за седем минути. The Sunday Times дори го нарича „стол за баня от Формула 1“.
Тъй като превозното средство е насочено към млади хора, репортерите, пишещи за събитието, не са благосклонни към сър Клайв Синклер. В рецензиите си те пишат: „глутници от 14-годишни младежи да тероризират квартала в своите персонализирани C5“, след като Синклер наема група тийнейджъри да шофират из Лондон, Манчестър, Бирмингам и Лийдс в електромобила му.
Може би най-лошото качество на C5 е, че притежава много лоши защитни характеристики и всъщност е толкова лек, че всеки може да го вземе и да избяга с него.

В края на 1985 г. Sinclair Vehicles фалира. По-късно Синклер споделя за случилото се : „Ясно е, че трябваше да го направя по различен начин. Ако го бях направил, можеше и да успея.“
Превод и редакция: TRENDY NEWS