Днес във Варна се провежда благотворително събитие, в чиято основа стоят малки и средни местни бизнеси. Те заедно решиха да се съберат и да създадат благотворителната фондация „Мечтаем Лудо“. Както фондацията заяви в Instagram профила си, тя планира да сбъдне „най-лудите и невъзможни мечти“.
Организаторите си поговориха с нас за целта на днешното събитие, кои са действащите лица и какъв е методът по който се гарантират средствата.
-Здравейте, виждаме, че все още е рано, а са се събрали доста хора. Можете ли да ни разкажете каква е целта на днешното събитие и какви са целите? Виждаме, че има много щандове за дрехи, както стари, така и нови.
-Искаме да опазим природатa, като запазим старите си неща, вместо да ги изхвърляме. В следствие на това и на хората, които искаха да се включат, решихме да направим и нещо благотворително. От там последва намирането на едни къщички в село Тополи за деца с увреждания. Много се трогнахме от тях. Те имат нужда от двор, в който да има специални уреди. Ние решихме да им направим цялостен проект, с помощта на бизнесите във Варна. Така основахме фондацията „Мечтаем лудо“, за да може парите директно да отиват при тях.




–Кои са основните действащи лица, орговорни за събитието?
-Благотворителната фондация се роди по идея на магазин „МОВЕ“.
-Какъв е методът, по който ще бъдат гарантирани средствата?
-В урни се събират средствата. Всички участващи, дават процент от продажбите си. Някои от бизнесите влизат директно с целия оборот. Из целия евент има урни, които се отварят при нотариус. Средствата се преброяват пред него с фактури, касови бонове и т.н.

-Какво е отношението на общината?
Ние взехме разрешение от общината, но на събитието дойдоха повече участници и малко се разпростряхме.
На събитието имаше много колоритни хора по щандовете. Разговаряхме с Лили, ученичка, която работи като детегледачка и участник в различни благотворителни организации.
-Разбрах от собственичката на „МОВЕ“ за събитието. Реших да се включа в това събитие, защото ако ние не помагаме на нашите деца, то кой да помага. Аз участвам в една немска благотворителна организация и помагах на децата в нужда. Там съм посредник и когато децата имат нужда да им се доверят, аз ходих със семействата и пазарувах с тях. Организацията се казва „Дървено детско конче“. Истината е, те живеят в тежки условия. Искам това да се промени. Когато помагам на тези деца, се чувствам по добре.
-Кога започна да се занимаваш с благотворителност?
-Всичко започна още миналата година лятото. Но преди това съм ходила при сестри „Майка Тереза“. Те раздават храна на бездомните, където помагах.
-Как изпита тази нужда да помагаш на хората?
-Никога не ми е липсвало нищо. За мен никога обаче не е било важно да имам всичко. За мен е важно хората, които нямат, да получат.

–Разговаряхме и с Лора, архитект и майка. Попитахме я защо е решила да се включи в събитието.
-Момичето, което организира събитието е моя приятелка. Отделно се занимавам с благотворителност от години. Била съм доброволец в Червения кръст и по доста други евенти. Като всяка жена, имам изкключително много излишни рокли, затова реших да продам част от тях и средствата да отидат за дома с деца с увреждания, за който всъщност е събитието. Също така, извършвайки благотворителност сред цветни хора, е хубав начин да си изкара уикенда човек.



–Разговаряхме с още една от организаторките. Тя се казва Ралица. Попитахме я как се роди идеята за събитието.
-Идеята се роди от pop-up стора, който направихме с другата организаторка. С течение на времето видяхме, че има супер много прахосване на стари дрехи и трябва да направим нещо за това. От доста време мислихме да направим фондация за „Силните жени“, с които да подкрепяме бизнесите си, нашите идеи и т.н. Решихме да обвържем базара с благотоворителна акция.
–Защо избрахте точно тази акция?
-Защото като майки, жени, най-близкото до нас са децата. Те са първото нещо, което трябва да възпитаме, за да се промени нещо. Те са бъдещето, те ще строят света.

Разговаряхме и с Мирела Шидерова, български дизайнер.
От скоро реших за хоби да шия дрехи, тук в България, по индивидуални кройки, размери, различни материи в доста ограничено колчиество. Исках да е нещо по-различно. Днес на събитието представям лятната ми колекция, която се състои от дрехи, 100% лен. Все още не съм избрала какъв процент да даря. Пред щанда ни сме добавили кутия за дарение, където след малко и аз ще даря. В края на деня всеки човек може да остави колкото му е на сърце.
Защо решихте да се включите в събитието?
Първо, защото се радвам, че най-сетне във Варна има такава прекрасна кауза, която освен, че ни помага, също така се създават и много нови контакти. Винаги съм обичала децата. Смятам, че не се прави достатъчно за тях и се надявам тази поредица от събития да продължат. Все пак, за това сме се събрали. Да помогнем на тях.

Разговаряхме и с Юлияна Георгиева от Lilac Thrift, която се занимава с благотворителност извън това събитие.
Реших да се включа в това събитие, защото намирам каузата за достойна за уважнеие. Бих искала да помогна по какъвто и да е начин тази инициатива. Децата и грижата за тези, които са в неравностойно положение, е показател за развитието ни като общество. Бих искала да подпомогна това обществото ни да поеме в по-градивна посока.
-От колко време се занимавате с благотворителност?
-Цял живот съм се занимавала с благотворителност. Още от гимназията се занимавам с деца с увреждания. Помагала съм в редица инициативи на община „Варна“. Едни от любимите ми инициативи, бяха тези, в които се прекарваше време с тези деца. По-късно като студент съм се занимавала отново със същите инициативи, като този път добавих и децата в лошо финансово положение. На тях сме им помагали с подготовката за училище, набавянето на учебни помагала.

-В момента занимавате ли се с друга благотворителна инициатива?
-В момента инициативата, с която се занимавам, е свързана с опазване на околната среда. Природата е нещо, което винаги ме е вдъхновявало. В момента подкрепям инициативата на „Осинови си кошер“, като с 10% от приходите от моя бизнес закупувам кошери от България. Избрах специално пчелните кошери, тъй като пчелите играят есенциална роля в екосистемата. Подпомагайки тях, подпомагаме биоразнообразието в България и пчеларите.
В момента се опитвам да обвържа дрехите втора употреба, с каузата за пчелите, тъй като модната индустрия представлява четвъртия най-голям замърсител на планетата и избирайки закупуването на дрехи втора употреба, ние подпомагаме да се намали негативния отпечатък върху климата.



На събитието бяха и 43.12 cafe. Пред нас Атанас Милев коментира защо са на събитието:
След като разбрахме за организацията и каква е целта ѝ, решихме да се включим абсолютно благотворително на 100% от всичко, което продадем, за дома с деца в село Тополи. Идеята е, че има много каузи, които вървят в интернет, да даряваш пари за неща, с които не се знае какво се случва. С тази кауза има проследяемост на това, което се е дарило. Може да се види ефекта от самия ивент и по този начин се подпомага цялото community да оперира в по-окей среда за самите деца.
За пръв път ли участвате в подобна инициатива?
За първи път ни се случва. И друг път сме участвали в много пазари, но този е първия с благотворителна цел и с такава подобна кауза.

В последствие събитието се порадва на летен дъжд, който не продължо дълго. Въпреки него, веселото настроение остана и скоро всички се върнаха по местата си.
След 17:00 започнаха да прииждат повече хора. Започна подготовката за благотворителния концерт, отвориха щандовете за храна. Въпреки краткия дъжд, дрехите останаха на показ и благотворителната кампания продължи.



Организаторът определи присъствалите хора на събитието като „супер алтернативни“. Хора, които по принцип не са склонни да ходят по такива събития. Те са доволни от това как е протекло събитието. Хората, които са дошли, са надвишили очакваната от тях бройка. Те са останали приятно изненадани от факта, че на благотворително събитие присъстват предимно млади хора. За тях това говори добре за нашето общество.
Денят завърши с много музика и танци. Организаторите бяха поканили младата българска певица и дъщеря на Ваня Щерева Мила Роберт. За да забавлява публиката, тя започна концерта си с алтернативен кавър на песента на Ивана „Квартална кръчма“.



Ден втори от събитието
През неделята събитието започна в по-късен час. Целта на това беше различните участници да могат да си починат след изминалия дълъг първи ден. Разговаряхме с организаторите на събитието за това как са се стекли нещата през първия ден. По повод това, те ни отговориха:
-През първия ден на събитието нещата преминаха повече от добре. Въпреки дъжда, който ни изненада, успяхме да се оправим по максимален бърз начин, като намерихме чадъри. Радвам се, че участниците в събитието си помагаха едни на други в тази ситуация. Концертът също премина чудесно, Мила беше страхотна. След събитието всички си починахме и отпразнувахме успеха. Събрахме много повече пари от очакваното. Радваме се, че хората се интересуват от каузата ни.

-Днес очаква ли се да присъстват същия брой бизнеси?
-Да. Дори повече. Някои, които дойдоха чак от София, за да помогнат на децата в нужда, се наложи да тръгнат. За сметка на това тези, които не успяха да дойдат вчера, ще дойдат днес. Ще бъдем тук през целия ден.
-Очаквате ли да съберете още повече дарения през днешния ден?
-Няма как да бъдем сигурни за това. Можем само да сме позитивни и да продължим да вярваме в хората. Във всеки случай, това събитие е само началото на нашата благотворителна дейност. Ще продължим да помагаме на децата и с други инициативи.


Разговаряхме с Нели Папазова. Тя е ПР на Simeon The Great, Eastwine. Г-жа Папазова сподели впечатленията си относно събитието:
-Защо решихте да се включите в това събитие?
-Защото винаги подкрепяме благотворителните базари. Не ни е за първи път. Подкрепяме каузата и ще дарим 40% от продажбите си за нея. Радваме се, че тук има приятни хора и докато съчетаваме работата с удовослтвието, помагаме и на децата от дома. Когато става въпрос за проблеми свързани с децата, не се обръща достатъчно внимание от страна на държавата. Затова мисля, че такива събития са от обществено значение. Още повече, показваме, че частния бизнес заема активно участие за благото на обществото.
-Вие сте тук за втори ден. Какво е вашето мнение за начина, по който протича събитието?
-В ден първи също беше оживено. Обстановката беше страхотна. Хората се включваха с усмивка и помагаха. Радвам се, че наистина има хора, които се интересуват от тези проблеми, които са важни в обществото ни. През първия ден жегата ни изненада, но веднага успяхме да намерим чадъри и се справихме. Те помогнаха и с краткия дъжд по-късно. Участието на Мила също беше чудесно и успя да събере доста млади хора.
-Очаквате ли през днешния ден даренията да бъдат надминати?
Да, категорично. Бяхме изненадани от събраната сума още през първия ден, настроени сме положително и за днешния.

Освен с г-жа Папазова, разговаряхме и с Анджелина Митева от BubaSilk. Тя сподели за бранда си и защо той участва в това схъбитие:
По принцип моят бранд е направен за благотворителност като цяло. Той започна с тюрбани за глава, които предпазват младата коса, която започва да расте. Направих го за хората, които са преболедували рак. Когато тяхната коса започне да расте наново, тя е много финна и чуплива. Вдъхновен е от тези събития. Покрай тюрбаните започнах да правя и други аксесоари. Елена е моя лична приятелка и тя ми сподели възмущението си от състоянието на тези домове, в които са децата.
За мен беше важно аз и брандът ми да сме тук, за да може моите последователи да разберат за тази кауза и да могат да се включат по някакъв начин. Осъзнавам, че ако не се погрижим за тези неща, друг няма да го направи. Опитваме се да компенсираме пропуските във функциите на държавата.

Към средата на деня, приходите от втория ден почти надминаха тези от първия. Забелязваше се все по-голяма маса хора, които присъстваха на събитието. Щандовете се радваха на постоянни клиенти, а кутиите за благотворителност се пълниха. Имаше постоянна опашка пред закуските, които се продаваха с благотворителна цел. През двата дни на ивента, участниците завързаха контакти помежду си и това очевидно ги сплоти. По коментарите им се разбира, че с нетърпение очакват следващото благотворително събитие.


