Пътуването със самолет става все по-популярно. От години хората предпочитат да се качат на летящата машина и да си спестят часове висене по граници и каране. Да използвате самолет, за да стигнете от точка А до точка Б е и най-безопасно.
Световна статистика сочи, че само един на 8 000 000 пътници би имал шанса да попадне в самолетна катастрофа или в аварийна ситуация.
Със самолети загиват 0.6 души на 160 млн километра.
Най-мистериозните изчезвания на самолети и защо никога не са открити (СНИМКИ)
Но нека да се върнем назад във времето и да разберем как двама братя са стигнали до създаването на самолетите, които познаваме днес.
Става въпрос за известните в авиацията братя Райт.
Орвил и Уилбър, по време на стартирането на проекта си на 32 г. и на 36 г., са едни от най-значимите личности на 20-ти век. Двамата си спечелват тези титли, допринасяйки за сериозното развитие на авиацията. Те са хората, които през 1903 г. за първи път осъществяват полет с моторен летателен апарат.
Случката се развива край Кити Хок в Северна Каролина. Братята извършват по два полета. Разбират се кой да бъде първи с чоп „ези-тура“. Честта се пада на Уилбър, но той не се справя и не успява да излети.
Тогава идва ред на Орвил, той вдига самолета до 36 метра и полетът му е с продължителност 12 секунди.
След това правят още два полета, но най-успешен остава четвъртият. Той трае 59 секунди, а провалилия се първи път Уилбър прелита 255,60 м.
За да постигнат такъв успех, братя Райт имат доста опит зад гърба си. Двамата са изявени механици.
Първоначално се занимават с продажбата и производството на велосипеди. Така двамата събират достатъчно пари, за да се отдадат изцяло на по-голямата си страст – авиацията.
Опитите им започват с хвърчила и безмоторни самолети през 1899 г.
Двамата са толкова увлечени в новото си поприще, че още на следващата година имат пълномащабен безмоторен аероплан. За жалост опитът им се оказва провал. Опитват да го подобрят през 1901 г., след това и през 1902 г.
С всяка нова летяща машина братята правят невероятни открития и добавят съществени нововъведения.
За щастие, с третия безмоторник, създаден през 1902 г., те успяват да изпълнят над 1000 успешни полета. Още преди да създадат апарат с двигател, Райт са смятани за най-добрите и опитни пилоти на безмоторни самолети.
С многото си опити двамата осъзнават, че проблемът, който стои пред тях е как да овладеят самолета, когато вече е излетял. Тогава на ум им идва за трикоординатно управление на самолета си и така му осигуряват достатъчна маневреност.
С новите си знания и управление, братята изобретяват самолета „Флайър I” с мотор от 12 к.с., тежащ 77 кг. Размахът на крилата му е към 12 метра, а теглото 300 кг. Освен това братята Райт сами създават и подходящ мотор, проектират и свои витла.
Успешния им полет става достояние на почти никого. Местният вестник в родния им град не отбелязва събитието. След почти 5 години на света става ясно, че човекът е успял да се откъсне от земята.
След полетите близо до Кити Хок братята се връщат в Дейтън, където построяват втори самолет – „Флайър II”.
През следващата година отново извършват над 100 полета, но пак остават незабелязани. Следва „Флайър III”, подобрен модел, построен през 1905 г., с който изминават разстоянието от 39 км за 38 минути.
На 22 май 1906 г. братя Райт получават патент за своето изобретение.
През 1908 г. Уилбър откарва един от самолетите във Франция, където изпълнява цяла поредица от публични демонстрации. Той организира компания, която да се заеме с пласмента на изобретението им. В това време Орвил прави подобни публични демонстрации в САЩ.
На 17 септември 1908 г. самолет, който той пилотира, се разбива.
Това е единствената тежка злополука, която единият от двамата претърпява. Убит е случаен минувач, а Орвил се отървава само с две счупени ребра и крак. Успешните му полети обаче вече са убедили правителството на САЩ да подпише договор за доставката на самолети за Министерството на войната и в 1909 г. от федералния бюджет са отделени 30 000 долара за военна авиация. Същата година двамата братя създават компанията „Райт”, която се занимава с производство на летателни апарати и обучение на пилоти.