Много странни неща се случват по света. Идеята, че в 21 век ще обсъждаме сериозно забраната за аборт в страна с най-голямата икономика в света, доскоро изглеждаше пълен абсурд. Този момент обаче настъпи.

Миналата седмица Върховният съд на САЩ отмени решението на Roe v. Wade от 1973 г., което признава правото на аборт за конституционно. Отсега нататък всяка държава може независимо да забранява абортите на своя територия – и дори за жертвите на изнасилване. Това право беше незабавно използвано от 7 държави, в още 13 това ще се случи „в най-близко бъдеще“.
Модните марки, от които през последните години се очакваше по подразбиране да отговарят на ключови теми от социалния дневен ред, започнаха да реагират незабавно. Както показа опитът от протестите #BlackLivesMatter и ситуацията в Украйна, закъснялата реакция понякога е по-лоша от мълчанието – затова беше необходимо да се направи изявление и да се вземат някои мерки още в първите дни. А репутацията отдавна се е превърнала в най-скъпия ресурс, който една марка може да има.

Gucci винаги са се „противопосватяли“ на нормалното. Още през 2019 г., когато току-що бяха започнати разговори за възможна забрана на аборт в САЩ, Алесандро Микеле показа колекцията Resort 2020, посветена на борбата на жените за собствените им репродуктивни права.
Обичайно красноречивият Микеле този път беше решил да не използва метафори в дрехите, а да говори възможно най-буквално чрез тях. Едно от гениалните му изделия е рокля бродирана матка и сако с надпис „Моето тяло, моят избор“.
3 години по-късно ситуацията вече не изисква изявления, а съвсем реални действия. Gucci също не се поколеба с решението относно новата забрана. Марката веднага обяви, че ще покрие всички разходи на американски служители, които ще трябва да пътуват до други щати за необходимите медицински услуги.

Balenciaga очаквано се присъединиха към колегите си.
„В светлината на последното решение на Върховния съд на САЩ, ние ще разширим медицинското покритие за нашите служители в САЩ, които живеят в щати, които имат ограничения върху репродуктивната медицина. Те ще покриват пътуванията до други щати“, се казва в изявление на марката.
Разбира се, решенията на Gucci и Balenciaga отразяват общата позиция на тяхната компания „майка“ – холдингът Kering.
„Kering се противопоставя на всяка форма на дискриминация срещу жените. Подкрепяме свободното право на жените да вземат свои собствени решения във всичко, което се отнася до телата и живота им“, споделят представители на луксозния конгломерат.
Тяхната позиция беше споделена от Capri Holdings, която включва Michael Kors, Versace и Jimmy Choo.
Разбира се, „младите“ марки също не останаха настрана. Британската дизайнерка от турски произход Дилара Финдикоглу все още не е изразила директно позицията си, но даде да се разбере какво мисли по въпроса. Тя е създател на синьото корсетно боди, носено от певицата Лорд на неотдавнашния фестивал в Гластънбъри. С това тя изпрати съдиите от Върховния съд на САЩ от сцената с техните решения по дяволите.

Подобно единодушие на големи и малки играчи в бранша не може да не радва.
И все пак, нека бъдем честни. Не модните марки са тези, които трябва да решават подобни проблеми, а държавата – и засега тя само ги създава.
„Това, че трябва да кажете пред работодателя си, че искате отпуска, за да направите аборт в друга държава, едва ли ще помогне на някоя жена, на която й предстои неприятната процедура, да придобие още увереност.“
Можем само да се надяваме на благоразумието на останалите държави, които все още не са забранили абортите.