Да отидеш на почивка с влак може да бъде лесно и интересно. Но знаете ли, че в Исландия това не е възможно? За жалост, в страната няма обществена железопътна система. За това са виновни малкото население, пътната мрежа, широкото използване на автомобили и суровите климатични условия. Въпреки че никога не е имало обществена железопътна система, в миналото са били използвани влакове.
История на железниците в Исландия
В началото на 1900 г. има предложения за железопътни линии в държавата, които се фокусират върху свързването на Рейкявик и Селфос. Първото предложение е за трасе от Рейкявик до Селфос през Þingvallavatn, с възможност за разширяване до Akranes, Borgarfjörður и Rangarvöllur. През 1921 г. е разработено второ предложение за железопътна система.
Този път маршрутът от Рейкявик до Селфос трябвало да минава през Þrengsli, което да създаде по-кратка и по-евтина железопътна линия. Сравнени са предимствата на пътищата и железниците, но в крайна сметка пътищата печелят. През 1931 г. плановете за изграждане на железопътна система в Исландия са изоставени.
Железопътна линия на пристанището в Рейкявик
В периода 1913-1917 г. град Рейкявик използва два локомотива, за да подпомогне изграждането на пристанищните вълноломи. Железопътната линия минава от Öskjuhlíð, по това време кариера, от която се добиват скали, до западния край на града, където се изгражда пристанището. След това е минавала на изток покрай няколко ферми до локомотивно депо в покрайнините на града.
Локомотивите, наречени Minør и Pioner, са построени в Германия през 90-те години на XIX в. и са транспортирани до Исландия след кратка употреба в Дания. Те могат да теглят по 17-22 вагона всеки и остават в употреба до 1934 г. Въпреки че вече не се използват, и двете са запазени – Pioner е част от Народния музей Árbær, а Minør функционира като експозиция на открито в близост до бълхата Kolaportið в Рейкявик. В Морския музей в Рейкявик можете да намерите умален модел на пристанищната железница на Рейкявик.
Фермерска железница Korpúlfsstaðir
Втората железница в Исландия е построена в Korpúlfsstaðir, една от първите индустриални ферми в страната. Предприемачът Тор Йенсен построява тази ферма в периода 1925-1930 г. в покрайнините на Рейкявик и тя се превръща в една от най-големите млечни ферми в Исландия. Йенсен използва железницата за транспортиране на продукти и материали в стопанството.
Коя е страната, която може да се похвали с това, че няма комари
Използваният влак не е имал локомотив, а само вагони, които са били превключвани между релсите на ръка от работниците на фермата. Железопътната линия вече не съществува, а фермата е превърната в арт резиденция.
Настоящи планове за железниците в Исландия
Най-популярният маршрут за железница в Исландия в наши дни е между международното летище Кефлавик и Рейкявик. През 2003 г. обаче това предложение е прекратено и вместо това е построен маршрут 41 – четирилентов път между летището и града, който е открит през 2008 г.
През 2014 г. възможностите за изграждане на маршрута са проучени отново. Като нови аргументи в полза на железопътната линия са изтъкнати нарастващият брой туристи и по-големият брой пътници на международното летище Кефлавик. Теоретично железницата би трябвало да се движи успоредно на маршрут 41 с двоен коловоз, но да преминава през тунел от Хафнарфьордур до Рейкявик, като крайната дестинация е автогара BSÍ. Максималната скорост на влака ще бъде 250 км/ч, а времето за пътуване между летището и града ще бъде 15 минути.
Английското име на проекта е Lava Express и ако бъде набавено достатъчно финансиране, строителството ще започне през 2020 г. (Вече е 2022 г., но този проект не е започнат.)
Съществува и предложение за лека железопътна система в столичния регион, която да свързва Рейкявик със съседните градове. Кметовете на общините в района са се съгласили с този план, но към момента на изготвяне на настоящия доклад не е ясно как ще бъде финансирана леката железница.
Превод и редакция: TRENDY NEWS