През 1697 г. Шарл Перо публикува приказката „Cendrillon: ou la Petite Pantoufle de verre“ („Пепеляшка, или малката стъклена пантофка“). Това вероятно е най-разпространената версия на Пепеляшка, до голяма степен благодарение на адаптацията ѝ от Уолт Дисни.
Често хора в интернет настояват, че „оригиналната Пепеляшка е носела златни пантофки. Доведените сестри пък си отрязали пръстите на краката и очите им били изкълвали от птици!“
Но това е „Ашенпутел“, версията на Братя Грим. Перо публикува своето произведение 115 години преди Грим. Невъзможно е да се определи „оригинална“ версия на Пепеляшка, но поне по отношение на публикуването стъклената пантофка е била първа.
Но дали наистина е била стъклена пантофка? Съществува упорита теория, според която обувките първоначално са били изработени от кожа.
Тази теория може би е дело на Оноре дьо Балзак в „Човешката комедия“: За Катрин дьо Медичи, публикувана между 1830 и 1842 г. и завършена през 1846 г. Думата за стъкло, „verre“, звучи по същия начин като „vair“ или катерича кожа. Тази кожа е била луксозен артикул, който само висшата класа е можела да носи. Затова, твърди Балзак, пантофката на Пепеляшка „без съмнение“ е била направена от кожа.
„Приказка за стълбата“ – да се бориш с властта в името на младите
Оттогава насам доста автори се позовават на тази алтернатива на Пепеляшка, обикновено за да впишат историята в реалността. В англоезичния свят тя е породила и една устойчива легенда, че Перо е използвал кожени пантофки и е била погрешно преведена.
Да, стъклените обувки повдигат въпроси. Как е танцувала в тях? Как е бягала с тях? Дали нямаше да се счупят? Нямаше ли да са изключително шумни? Кожените такива напълно заличават тези въпроси.
Но в историите за Пепеляшка редовно се срещат неща като рокли от слънчева, лунна и звездна светлина. Горите растат от сребро, злато и диаманти. Затворниците са затворени на върха на стъклени планини. Само във версията на Перо мишките се превръщат в коне, а тиквите – в каруци.
Стъклените пантофки не би трябвало да представляват проблем.
Всъщност те се вписват отлично във вътрешната логика на приказката. Както всички знаем, целият смисъл на пантофките е, че само Пепеляшка може да ги носи. Кожените обувки са меки и податливи. Стъклените пък са твърди и може ясно да се види дали пасват на определен крак.
Преминавайки към символиката: те са скъпи, деликатни, уникални, вълшебни. Пепеляшка също трябва да е лека и деликатна, за да може да танцува в тях. Те са противоречие в понятията (разбира се, че би било невъзможно жена да танцува в стъклени обувки! В това е смисълът!) и затова са завладели толкова много въображение.
Факт е, че Перо пише за „pantoufles de verre“, стъклени пантофки. Той използва тези думи многократно. Няма никакво съмнение, че е говорил за стъкло. Никой не е превеждал погрешно Перо.
Дали обаче той е разбрал погрешно една устна приказка, в която се споменава за чехли от велур (вайр)?
Ето какво мислят физиците по този въпорс
Обувките на Пепеляшка, ако съществуваха реално, биха се счупили, гласи научно изследване, публикувано от онлайн списанието Journal of Physics Special Topics, издавано от британския университет в Лестър.
В приказката Пепеляшка напуска тичешком бала на принца, оставяйки едната си стъклена пантофка след себе си. Така обувката й би се разбила на парчета, казват физиците в своето проучване.
„Ако стои на едно място, гравитационната силa е равномерно разпределена“, обясняват те. „Но ако върви или тича, тази сила се поема изцяло само от единия крак. В резултат стъклените пантофки биха се счупили, освен ако токчетата не са по-ниски от един сантиметър“, твърдят изследователите.
Превод и редакция: TRENDY NEWS