Морска вода и вероятно керосин са проникнали в черната кутия на изтребителя МиГ-29, пилотиран от загиналия майор Валентин Терзиев. Това е станало ясно вчера, когато в Авиобаза Граф Игнатиево е получена черната кутия от самолета му. След като военните експерти в базата са установили механичните повреди, са предложили устройството да бъде изпратено на производителя за извличане на информацията, предава Монитор.
„Има записи на мишената, тъй като по време на полета летецът няма как да види отворен ли е парашутът на мишената, дали пада с по-висока скорост, или не. Задачата може да бъде прекратена по два начина – или от командния пункт, или от пилота. Никой не може да забрани на пилота да катапултира, или не. При катапултиране се задейства маякът и започва издирване. Но това е изцяло в правото на пилота да реши как да действа“. Това заяви командирът на Авиобаза Граф Игнатиево бриг. ген. Николай Русев по време на демонстрация как изглежда една черна кутия на военен изтребител.
„В четвъртък получихме защитения корпус на регистратора. За съжаление установихме, че има нарушена херметичност на корпуса, в който са навлезли вода и най-вероятно керосин“, обясни подп. Людмил Вълков, началник отдел „Въоръжение“ в базата. Той уточни, че сплавта, от която е направен регистраторът, издържа над 1000 градуса за 30 минути и претоварване от 70 G. „Негорим материал обвива паметта, като матрьошка е. Но вчера, когато отворихме регистратора, видяхме, че липсва голяма част от защитния слой, а лентовият кабел за пренос на данни е прекъснат. Видяхме, че има нарушения в паметта“, каза още той.
Основната цел на регистратора е да съхрани устройството и паметта. Разследващите имат видео от отварянето на черната кутия, за да бъде ясно, че сме направили всичко възможно да запазим данните в нея, обясниха военните експерти.
„Затова препоръчахме на разследващите и на МО да се обърнат към производителя, за да не се загуби информацията. Направихме всичко възможно да съхраним паметта“, обясни още подп. Вълков. От Авиобазата уточниха, че такива регистратори са били получени през 2016г. и през 2019г. Първата пратка е била по договор с Украйна, а втората – от РСК „МиГ“, Русия. От Украйна са ги информирали, че регистраторите по техния договор също са руско производство.