На 14-ти ноември българските избиратели ще гласуват за президент и парламент. През периода 4-9 ноември 2021 г. „Барометър България“ проведе телефонно проучване на електоралните нагласи. По всичко изглежда, че предстоящите избори ще бъдат безпрецедентни – не само защото са 2-в-1, но и защото избирателите за трети път през годината ще се опитат да изберат жизнеспособен парламент, който да съумее да излъчи правителство. В допълнение този вот ще е в разгара на най-тежката за страната ковид вълна до момента, като здравната криза и съпътстващите я мерки могат да се окажат най-важният фактор в предизборната кампания.
Въпрос 1: Ще гласувате ли на предсрочните парламентарни избори на 14 ноември 2021 г.?
Българските избиратели вече гласуваха на два парламентарни вота през тази година. Априлските избори мобилизираха относително висок процент избиратели както в страната, така и извън нея, докато юлските избори бяха белязани от най-ниското ниво на избирателна активност в историята на демократичните избори в България. При предишни проучвания на нагласите, анкетираните демонстрираха добра мобилизация да отидат до урните на 14 ноември.
Седмица преди изборите вече не са толкова категорични. 43,3% са тези, които със сигурност заявяват, че ще дадат своя вот за парламент. Наблюдава се нарастване на дела на колебаещите се (11% по-скоро ще гласуват, а 7 по-вероятно няма да го направят). 38,3% са категорични, че няма да се включат в поредните избори.
Има няколко причини за разколебаването на избирателите. На първо място са ковид кризата и големият брой на заразени и починали през последните две седмици, които първосигнално активират инстинкта за самосъхранение у избирателите, като тези от тях, които са по-несигурни и по-малко мотивирани в електоралните си пристрастия, са по-склонни да гледат на отиването до урните като на дейност от второстепенно значение, която биха могли да пропуснат.
Усложненият машинен вот допълнително демотивира гласоподавателите, особено по-възрастните от тях, които не са убедени, че ще се справят с машините и се отнасят с подозрение към тях. Влияние върху самите изборни резултати ще окажат и текущите теми, вълнуващи обществото, като например дали и до каква степен учениците ще се върнат в училище.
Проучването на „Барометър България“ е проведено само на територията на страната и не е показателно за вота в чужбина, но намалелият брой заявления за гласуване зад граница е индикатор, че вотът в чужбина също ще е с по-малка активност, отколкото при изминалите избори. Допълнително активността ще спадне и при пресичане на т.нар. купен вот, като групите избиратели, склонни да продадат гласа си, просто ще останат у дома, като не гласуват за никого.