SpaceX често се представя като корпорация, в която всичко работи като по часовник. През февруари 2021 г. SpaceX имаше 9500 служители, което е 10 пъти по -малко от Lockheed Martin и почти наполовина това на НАСА. Двата основни продукта на компанията, с помощта на които Илон Мъск натрупа богатство и редовно прави световни новини, са ракетите Falcon 9 и Falcon Heavy, предава life.ru.
В близко бъдеще ще се проведе тестово изстрелване на ракетата Super Heavy. С помощта на най -тежката ракета -носител в историята, Илон Мъск ще може най -накрая да завърши проекта за създаване на сателитна орбитална група Starlink и да доближи НАСА до полет до Луната. Смята се, че всички технологии на SpaceX, като Tesla, са разработени от Илон Мъск и група инженери от нулата. Но всъщност това не е така.
Ракета като бомба
На официалния канал на SpaceX YouTube има видеоклип, наречен „Как да не се изгради орбитален ускорител“. В продължение на няколко минути ракетите избухват в кадъра, показвайки трудния път на Илон Мъск и SpaceX, чиято популярност нараства бързо заедно с първите успешни изстрелвания. Ракетата Falcon 9 е позиционирана като свое собствено изобретение, но през 2001 г. в MAKS руските ракетни конструктори показаха ракетата -носител за многократна употреба Baikal.
Устройството, разработено от създателите на „Буран“ – НПО „Молния“ – по поръчка на Държавния научно -производствен център на името на М.В. Хруничев, остана на етапа на прототипа. Работата по него беше продължена едва през 2019 г. – създава се нов ракетен усилвател като част от проекта Wing -SV. Този прототип беше представен година преди появата на SpaceX, но след няколко години и няколко посещения в Русия компанията на Илон Мъск започна да работи изключително върху технологии за многократна употреба.
Специално кормило за ракета
Едно от изобретенията, за които Илон Мъск беше издигнат до небето и наречен блестящ инженер, беше използването на решетъчни кормила при проектирането на стъпалата за връщане. За Falcon 9 се смята, че Илон Мъск и неговият инженерен екип са създали решетъчни кормила от нулата. Всъщност това твърдение е далеч от истината – решетъчните кормила са създадени през 50 -те години на миналия век.
Контролните повърхности, подобни на пчелна пита, са разработени от специалисти от Централния аерохидродинамичен институт (ЦАГИ). Решетъчните стабилизатори (наричани още крила) са били използвани дори при Сергей Королев и все още се използват на руски ракети. Ако погледнете снимките на руската ракета „Союз-ФГ“, можете да видите, че те са там.
Вертикален модел на кацане
Миналия октомври записахме интервю с „руския Илон Мъск“. Николай Брюханов, генерален дизайнер на руската компания „Многократно използвани транспортни космически системи“ (MTKS) и създател на космическия кораб „Арго“, освен подробности за новия космически кораб, сподели мнението си, че Илон Мъск може да е шпионирал вертикалния модел на кацане на ускорители от Руската корпорация „Енергия“.
В края на 2000 -те специалистите на RSC Energia публикуват вертикална схема за кацане на ускорителя и само шест месеца по -късно Илон Мъск извършва кацане с реактивна струя за първия етап – същата „дъга“, по която Falcon 9 се връща на Земята, докато двигателите му работят. Малко по -късно стана известно за ракетата за многократна употреба „Корона“, която се разработваше от 1992 г. Тестовете му никога не са се провеждали поради липса на финансиране, но Мъск изучава концепцията за тези ракети и я прилага на практика.
Военноморски космодрум
Илон Мъск може да изстреля първия военноморски космодрум за многократни ракети Falcon 9 и Super Heavy (най -тежката версия на ракетите на SpaceX) още през 2022 г. Самата идея обаче не е нова – в зората на космическата надпревара европейските компании се опитаха да използват места за изстрелване от море през миналия век. Но тогава те не видяха ползата при излитане от морето и отказаха такава екзотика.
Русия също имаше свой собствен морски старт. Първоначално това беше съвместен проект със САЩ и Украйна, но в средата на 2010 г. сътрудничеството се развали и плаващият космодрум беше изкупен обратно. Сега не се използва – няма поръчки за него, няма ракета за многократна употреба. Докато Илон Мъск продължава чрез SpaceX да изгражда първия си космодрум на базата на бивша платформа за производство на петрол. Илон Мъск купи няколко такива структури наведнъж и в бъдеще ще може да се откаже от използването на космодруми на сушата.
Ракетен двигател Raptor
Невъзможно е да се създаде перфектна ракета без перфектен двигател. След като SpaceX показа първите изображения на ракетата Super Heavy, обвинения паднаха върху Илон Мъск, че той копира руските двигатели RD-180, доставяни на САЩ в продължение на много години. Тогава Илон Мъск каза, че по отношение на нивото на налягане във вътрешната горивна камера двигателят Raptor счупи рекорда на руския RD-180, достигайки 268,9 бара.
Главният дизайнер на NPO Energomash Пьотър Льовочкин отговори, че Мъск не е копирал двигателя RD-180 за ракетата-носител Atlas, а използва напълно различна схема на гориво-„кислород-керосин“, при която двигателят работи с напълно различни параметри. Дебатът за това дали Илон Мъск е откраднал идеята за конструиране на руския двигател RD-180 или не, след това приключи.
Превод: Trendy News