Асен Василев се похвали с невиждан икономически растеж у нас
„Последните 5 месеца станахме свидетели на няколко много сериозни кризи – едната започна с повишаване цените на енергоизточниците. Втората голяма криза е войната в Украйна, която доведе до по-трудни и скъпи доставки, както и запасяване с продоволствие“.
Това каза вицепремиерът и финансов министър Асен Василев по време на парламентарен блиц контрол.
„Това, което ние наблюдаваме, е значително увеличение на производството в българската икономика. Увеличението е с над 20%. Същото нещо се отнася и за износа. Това се дължи до голяма степен на българските фирми и на българските работници, които са си свършили добре работата и са били ефективни“, заяви той.

По думите му правителството, с помощта на парламента, успя да осигури сравнително стабилни цени на основните енергоизточници.
Народното събрание провежда блиц контрол и редовен парламентарен контрол. Премиерът Кирил Петков и неговите заместници ще отговарят на актуални въпроси на депутати. В рамките на редовния контрол ще участват министър-председателят, вицепремиерите Асен Василев, Борислав Сандов, Гроздан Караджов, Калина Константинова и още 10 министри.
Вицепремиерът и финансов министър Асен Василев ще представи повече разчети за предстоящата актуализация на бюджета, както и разходите, които са необходими за прилагането на пакета от мерки, свързани с войната в Украйна.
Петков за войната в Украйна: Всяка криза е възможност
Намираме се в енергийна криза, води се война, има пандемия… имаме много възможни оправдания защо не се развиваме и защо нямаме растеж. Но знаете ли, докато бях на посещение в Киев, над главите ни прелетяха две ракети, които се забиха в един блок на около 200 метра от нас.
Въпреки войната обаче, аз разговарях с хората там и те ми казаха, че тази война ще ги обедини, ще ги направи по-силни. Това заяви министър-председателят Кирил Петков по време на откриването на конференцията „След утрешния ден: Политики за растеж“.
„Тези хора (в Украйна, бел. ред.) не се оплакват… и тук искам да сменя гледната точка – всяка криза е и възможност. Тези възможности трябва да бъдат използвани по най-добрия начин“, допълни Петков.
Той разясни, че на Балканите живеят около 65 млн. души, и ако страните обединят инфраструктурните си и газови проекти, това би могъл да стане най-бързо развиващият се регион в Европа.
По време на речта си премиерът отчете бъдещето на зелената енергия, изтъквайки необходимостта от завода за батерии, който окачестви като „един нов и модерен ПАВЕЦ“.
Министър-председателят открои и учредяването на фонда „Стефан Стамболов“, който ще отпуска стипендии за български студенти да следват в едни от най-престижните университет в света, след което да се завърнат в родината и да инвестират наученото тук.
Вярвам, че въпреки трудностите и инфлацията, чувството за несигурност, ние ще успеем. Трябва да си подадем ръка всички в региона. Излизайки от тази криза, България ще е по-развита и по-диверсифицирана, увери в заключение премиерът Петков.
Шефът на международните превозвачи у нас каза кой е най-големият им противник в правителството
Разговаряхме с министър Денков. Наясно сме, че има матура. Като отговорен бранш не можем да си позволим да нарушим бъдещето на хиляди деца. Ще се съобразим с началния час на матурата. Това заяви в ефира на БНТ Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Вчера бяхме в транспортната комисия към НС и чухме същите неща, които чуваме през последните два месеца от министър Събев. Към момента не виждаме пресичане на нашите гледни точки, каза още той, коментирайки разговорите с властта и готвещия се мащабен протест на превозвачите на 18 май.
„Мога да кажа, че най тежките различния са с министър Събев. Въпреки, че голяма част от исканията не са насочени към неговото министерство. Той се изявява като министър на друг бранш. Един министър на транспорта да защитава някакъв друг бранш за нас е изключително разочароващо“, каза още Арабаджиев.
По думите му браншът от близо 3 месеца говори по един и същи теми.
„Не срещаме разбиране по нито една от тях. Винаги сме били диалогични, но за да има диалог трябва да има две страни. Ние в момента се движим по два съседни коловоза и не виждам къде напред във времето бихме могли да пресечем интересите си“, каза шефът на превозвачите.
„Твърдо застават зад тол таксата, означава, че няма диалог. Смятаме, че имаме достатъчно експертиза, виждаме какво се случва в другите държави. Няма как някой да ни каже ние твърде сме за това, а транспортния бранш да стои отстрани и да гледа как се случват нещата. Ние сме хора, които работим жестока конкуренция“, каза още той.

В момента най-голямата криза е отказа от диалог. Не чух нито едно политическо искане, от това което представя транспортният бранш. Това на свой ред каза заместник-председателят на ПГ на ДПС Халил Летифов, който също коментира темата в студиото на БНТ.
„Държавата има възможност да направи много неща, да чуеш сектора за който носиш отговорност, ти е вменено по конституция. Това е отказ от задължения. Категорично диалог няма“, подчерта той.
Летифов също припомни как власт и опозиция преди две години са успели в 44-то НС да отидат заедно на протеста в Брюксел, за да защитят транспортния бранш в България срещу пакет Мобилност.
Летифов коментира и възможността за намаляване на акциза върху горивата.
Страшен скандал в НС: Депутатите се хванаха за гушите
Подайте си оставката, нямате място на тази висока трибуна! Това поиска от парламентарната трибуна председателят на ПГ на ГЕРБ Десислава Атанасова. Призивът ѝ бе насочен към заместник-председателя на НС от „Продължаваме промяната“ Мирослав Иванов.

Според нея, Иванов без основание отнема думата на опозицията. „Предния път, когато го направихте, един от колегите ми беше с наложено наказание, защото ви връчи таблетка валериан. Сега, г-н председател, може би нямате нужда само от това, а да освободите парламентарната трибуна, защото е нужно някой с по-висока степен на чуваемост и търпимост към опозицията да заеме мястото пръв сред равни. Ако Минчев има ангажимент, НС има още пет председатели“, посочи Атанасова.
Тя го призова да отстъпи мястото си на заместник-председателя на парламента от „Демократична България“ Атанас Атанасов.
„Считам, че той по-добре ще ръководи пленарното заседание, защото знае, че думата на опозицията никога не се отнема, а и защото през всичките години на участието си в политиката е доказал, че може да чува какво говори опозицията. Г-н председател, моля ви настоятелно, освободете мястото на пръв сред равни. Заседанието да води някой, който може да владее залата, а и собствените си нерви“, каза Атанасова.
Мирослав Иванов и отговори, че спазва правилника на Народното събрание и не видя причина да подава оставката си.
В парламента днес са и премиерът Кирил Петков и вицепремиерът Асен Василев. Скандалът започна, когато Десислава Атанасова излезе на парламентарната трибуна, но изказването ѝ бе прекъснато. След това, Мирослав Иванов даде почивка, „за да се успокоят страстите“.
„Ама каква почивка? Ние сме в блиц контрол! Тук почивки няма“, подчерта Атанасова.
Отношение взе във „Фейсбук“ профила си и депутатът от ГЕРБ Анна Александрова.
Асен Василев каза кога ще въведем еврото
„Планът за въвеждане на еврото е приет миналата година и е публикуван за обществено обсъждане, като са получени технически бележки за някои от сроковете. Еврото се въвежда по текущ курс. Няма промяна в курса. Целевата дата е 1 януари 2024 г. Ние стоим зад това еврото да бъде въведено.“
Това каза вицепремиерът и финансов министър Асен Василев по време на парламентарен блиц контрол в отговор на въпрос на депутата Цончо Ганев все още ли стои зад мнението, че България трябва да въведе еврото от 2024 година.
„Последните 5 месеца станахме свидетели на няколко много сериозни кризи – едната започна с повишаване цените на енергоизточниците. Втората голяма криза е войната в Украйна, която доведе до по-трудни и скъпи доставки, както и запасяване с продоволствие“, заяви Василев.
„Това, което ние наблюдаваме, е значително увеличение на производството в българската икономика. Увеличението е с над 20%. Същото нещо се отнася и за износа. Това се дължи до голяма степен на българските фирми и на българските работници, които са си свършили добре работата и са били ефективни“, допълни той.
По думите му правителството, с помощта на парламента, успя да осигури сравнително стабилни цени на основните енергоизточници.

„Цената на електроенергията за бита е на нивата от юли месец миналата година. Това е безпрецедентно в Европа“, подчерта Василев.
Той добави, че въпреки прекъсването на доставките на газ, ценовите нива, които в момента „Булгаргаз“ заявява в КЕВР, са подобни или малко по-ниски от тези, които бяха април месец.
На въпрос на депутата Цончо Ганев все още ли стои зад мнението, че България трябва да въведе еврото от 2024 година, министърът заяви, че Планът за въвеждане на еврото е приет миналата година и е публикуван за обществено обсъждане, като са получени технически бележки за някои от сроковете.
И допълни: „Еврото се въвежда по текущ курс. Няма промяна в курса. Целевата дата е 1 януари 2024 г. Вие ме попитахте дали ние стоим зад това еврото да бъде въведено и отговорът е „да“.
Делян Добрев: За май ще плащаме за газ с 31,7% повече!
С посредниците на властта, Булгаргаз е поискал цена от 162 лева. Без посредниците, цената за месец май щеше да е 123 лева. Това написа в профила си във Фейсбук депутатът от ГЕРБ Делян Добрев.
„За месец май ще плащаме за газ с 31,7% повече! Познайте чий джобове ще се напълнят с над 100 000 000 лева този месец“, добавя той.
Ето и пълния текст на коментара му:
Днес Булгаргаз е внесъл тихомълком в КЕВР предложение за цената на газа за месец май. Всички наши тези в последните седмици се доказаха на практика от това заявление:
С посредниците на властта, Булгаргаз е поискал цена от 162 лева. Без посредниците, цената за месец май щеше да е 123 лева.
Резултат: За месец май ще плащаме за газ с 31,7% повече! Познайте чии джобове ще се напълнят с над 100 000 000 лева този месец.
Министър Нинова събра 8 държавни институции и бизнеса на Съвет по горивата
Данък върху свръхпечалбите на енергийните дружества, премахване на акциза върху газ и електроенергия, намиране на алтернативни доставки и компенсаторни механизми в помощ на бизнеса и домакинствата са мерките, които правителството предвижда в отговор на кризата след спрените доставки на газ от Русия.
Те бяха представени от вицепремиера и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова по време на Експертния консултативен съвет по горивата, чийто ръководител по закон е тя.
Постоянно действащият съвещателен орган към министъра на икономиката не е свикван от две години.
На срещата присъстваха представители от Министерството на финансите, Министерството на енергетиката, Българската петролна и газова асоциация, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР, НАП, Агенция „Митници“, Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и др.

Пред участниците в Съвета министър Нинова съобщи, че правителството е поискало от Европейската комисия дерогация за отпадане на акциза върху газ и енергоносители. Вицепремиерът припомни и че България настоява да бъде изключена от петролното ембарго на ЕС срещу Русия и че ако това не стане, страната ни ще поиска налагане на вето.
„Полагаме усилия да стабилизираме икономиката и да не оставим домакинствата и бизнеса без подкрепа в тези трудни времена“, каза още министърът.
По време на срещата участниците в Съвета разгледаха проблеми и предложения за промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.
Предстои те да бъдат обединени и предложени за ново обсъждане. Представители на някои от институциите настояха за координация на различните дейности в сектора на горивата, а министър Нинова предложи свикване на съвета отново по-рано от 3 месеца, какъвто е срокът по закон. „Най-важно е да има диалог между държавата и бизнеса и добра координация между институциите“, заключи Нинова.