Думата „такси“ идва от френското „таксо“, което означава превозно средство, използвано за превоз на пътници и товари, както и заплащането за самото пътуване. Как са се появили такситата у нас?
Историята на такситата започва във Франция през ХVІІІ век: тогава се появяват конските вагони тип „фиакър“, наречени на името на Свети Фиакър (600-670). Той бил ирландски отшелник, покровител на градинарите и кочияшите – паметта му се чества на 30 август. В близост до негов параклис имало хан с такива превозни средства.
В края на ХІХ век техническият прогрес започва да изтласква вагоните с коне. На фиакрите поставили бензинов двигател и лостове за управление. Появата на броячи (таксометри) засилила доверието в този вид транспорт, тъй като станало лесно да се изчисли цената на изминатия път. Популярността на подобен превоз нараснала.

Снимка: Уикипедия
Първите автомобили, предназначени за таксита, са произведени от компанията „Рено“.
Кабината на тези автомобили приличала на фиакър, шофьорът седял отделно в откритата предна част на автомобила, а пътникът – в закритата, защитен от неприятни атмосферни влияния. Такситата се откроявали от останалите автомобили с ярките си цветове. Не съществувала централизирана служба за приемане на поръчки и извикване на такси; колите просто се движели из града и силно бибипкали.
Ръстът на пътникопотока изисквал развитие на градския транспорт. Търсенето било частично задоволено от таксиметровите автомобили, но отрасълът се нуждаел от регулиране – въвеждане на тарифи, система за управление на поръчките и организиране на паркинги. Така се оформили предпоставките за появата на таксита горе-долу в днешния познат ни вид.
Историята на първите таксита и откога датира появата на първото електрическо такси (СНИМКИ)
Първият опит за организиране на професионална таксиметрова служба в София (а най-вероятно и в България) е от 1912 г., но истинското начало е на 5.ІХ.1925 г., когато официалният вносител на автомобилите ,,Ситроен“ в България – дружеството ,,Галия“ – основава редовни таксиметрови превози, които се изпълняват, естествено, само с коли ,,Ситроен“.

Тази дейност обаче престава в края на 1927 г., защото превозите се виждат скъпи на софиянци, а и заради силната конкуренция от страна на трамваите. По-късно такси колите в София се предпочитат главно от марката ,,ФИАТ“.
Свидетели споделят, че първите таксиметрови шофьори в София имат изключително много проблеми. Състоянието на бизнеса им е повече от плачевно. Работата бързо намалява след първоначалния ентусиазъм, а шофьорите направо могат да се считат за „работещи безработни“.
На някои пиаци голяма част от колите прекарват по 24 часа без да направят дори и един курс. Работата е повече от случайна, а разходите безброй – плащане на разни такси, разноски за масло, бензин, гуми, поправка, заплата на шофьора.