В продължение на десетилетия холивудски писатели пишат научнофантастични сценарии, в които машините превземат света. Сега те се борят роботите да не заемат работните им места.
Гилдията на американските сценаристи се стреми да ограничи използването на изкуствен интелект при писането на филмови и телевизионни сценарии. Холивудските студия, които се борят за рентабилност на стрийминг услугите и се справят с намаляващите приходи от реклама, отхвърлиха тази идея, като заявиха, че биха били отворени за обсъждане на новите технологии веднъж годишно, според гилдията.
Говорител на Алианса на филмовите и телевизионните продуценти, който преговаря за договора от името на студиата, не коментира.
Спорът за изкуствения интелект е един от няколкото проблема, които накараха холивудски филмови и телевизионни сценаристи да стачкуват в понеделник, отбелязвайки първото спиране на работа от 15 години насам.

Въпреки че въпросът е една от последните точки, описани в обобщението на точките за преговори на WGA, много от които са насочени към подобряване на възнагражденията в ерата на стрийминга, дебатът за ролята на AI в творческия процес ще определи бъдещето на развлекателната индустрия за десетилетия напред.
Сценаристът Джон Аугуст, член на преговорния комитет на WGA, заяви, че сценаристите имат две опасения по отношение на изкуствения интелект.
„Не искаме нашият материал да ги захранва, а също така не искаме да поправяме некадърните им първи чернови“, каза той.
Става въпрос за бързо развиваща се, многостранна технология, която обхваща световната индустрия.
В Холивуд изкуственият интелект помага да се заличат бръчките от лицето на застаряващ изпълнител, да се изчисти свободната употреба на „f“ бомби от актьор и да се нарисуват анимирани късометражни филми с помощта на Dall-E на OpenAI, който може да създава реалистични изображения. Някои писатели експериментират със създаването на сценарии.
Последният бастион
„Проблемът тук изглежда е, че си мислехме, че творчеството само по себе си е последният бастион, линията в пясъка, която ще спре машините да заменят нечия работа“, казва Майк Сиймор, съосновател на Motus Lab в университета в Сидни, който има опит във визуалните ефекти и изкуствения интелект и е консултирал няколко студия.
„Бих твърдял, че това е просто някаква произволна представа, която хората са имали и която е привлякла популярното въображение.“
ИИ може да помогне на сценаристите да преодолеят „феномена на празния лист хартия“, казва Сеймур, и е добър в това, което той описва като „пантомима“, или създаване на прям, тъп диалог, въпреки че му липсват нюанси.
„Също така не твърдя, че изкуственият интелект ще стане свръхинтелигентен и ще създаде, знаете, „Гражданинът Кейн“, защото това просто не е правилно“, каза Сеймур.
Всички холивудски се опасяват, че ще бъдат изместени на заден план, или най-малкото, че ще бъдат подминати.
„Това, което може да направи (ИИ), е да избълва изкривено произведение“, казва Уорън Лейт, сценарист, който е бил водещ и изпълнителен продуцент на драмата на NBC „Закон и ред: SVU.“

„Вместо да ви наемат да направите първа чернова, (студиата) ви наемат да направите втора чернова, за което се плаща по-малко. Искате да пресечете това още в зародиш.“
Профсъюзът предложи материалът, генериран от система с изкуствен интелект като ChatGPT, да не може да се счита за „литературен материал“ или „изходен материал“ – термини, които вече са дефинирани в техния договор.
На практика това означава, че ако изпълнителният директор на студиото връчи на сценарист сценарий, генериран от изкуствен интелект, за да го преработи, на сценариста няма да може да бъде платена по-ниска ставка за пренаписване или полиране.
Този профсъюз на холивудски писатели твърди, че съществуващите скриптове не трябва да се използват за обучение на изкуствен интелект, което би отворило вратата за кражба на интелектуална собственост.
„Наричаме го „проблемът с Нора Ефрон“ – казва Огъст, визирайки авторката на хитове в областта на романтичните комедии, сред които „Когато Хари срещна Сали“ и „Имаш поща“.
„Можем да си представим как студиото обучава изкуствен интелект на всички сценарии на Нора Ефрон и го кара да напише комедия с нейния глас. Нашите предложения ще предотвратят това.“
Главният преговарящ на WGA Елън Стъцман каза, че някои членове имат друг термин за ИИ: „машини за плагиатство“.
„Направихме разумно предложение, според което компанията трябва да държи ИИ настрана от бизнеса с писане на телевизионни и филмови сценарии и да не се опитва да замества сценаристите“, каза тя.
Превод и редакция: TRENDY NEWS