Очаква се на годишната конференция за разработчици на софтуер следващата седмица Apple Inc (AAPL.O) да обяви нови слушалки, които ще съчетават видео от външния свят с виртуалния, предава Reuters.
Главният изпълнителен директор Тим Кук и главният изпълнителен директор на Meta Platforms Inc (META.O) Марк Зукърбърг се надпреварват да определят как потребителите ще използват ново поколение технологии, в които реалният и дигиталният свят се сливат.
Зукърбърг изложи визията си за „метавселената“ – паралелна цифрова вселена, в която хората ще се събират заедно, за да работят и да се забавляват, и от години има готови продукти.
Маркетинговият шеф на „ябълката“ Грег Джосуак пък наскоро нарече метавселената „дума, която никога няма да използвам“.
А устройството на компанията засега е само слух. Презентациите на Apple по време на Световната конференция за разработчици започват в 10:00 ч. българско време в Калифорния в понеделник.
Досега компанията, известна най-вече с iPhone, ограничаваше усилията си в областта на разширената реалност до технологии, които работят на съществуващите устройства, например като позволява на приложенията на търговците на дребно да показват виртуални мебели в хола на клиента.
„Meta и Apple се конкурират помежду си. Разликата е, че Meta го прави публично, докато Apple го прави частно“, казва Аншел Саг, главен анализатор в Moor Insights & Strategy.
Анализаторите твърдят, че устройството на Apple, за което Bloomberg съобщи, че може да струва близо 3000 долара и да прилича на чифт скиорски очила, е своеобразен държач на място. Голямата визия на компанията от Купертино, Калифорния, си остава производството на чифт прозрачни очила, които наслагват цифрова информация върху реалния свят и могат да се носят през целия ден, всеки ден, казват тези анализатори, но в лицето на конкуренцията тя реши да пусне свои собствени очила.
Apple отказва да коментира бъдещите си планове и продукти.
ВСЕ ОЩЕ НЯМА „УБИЙСТВЕНО ПРИЛОЖЕНИЕ“
Технологията за очилата на Apple все още е на години разстояние, а междувременно конкурентите на Apple като Sony Group Corp (6758.T) и Pico, която е собственост на компанията майка на TikTok ByteDance, пуснаха слушалки за смесена реалност, които загатват какво е възможно чрез смесването на реалния и виртуалния свят. Meta Platforms обяви тази седмица своята слушалка Quest 3 за 500 USD, след като миналата година пусна Quest Pro, която се продава за 1000 USD.
От 2017 г. насам Apple лансира функции за добавена реалност за своите iPhone и iPad, но масовото им използване остана ограничено предимно до приложения за пазаруване на мебели и няколко игри.
Според анализатори част от причините, поради които Apple пази усилията си в тайна, е, че никой в Силициевата долина не е съвсем сигурен как хората в крайна сметка ще използват технологията за смесена или разширена реалност, която специалистите в индустрията наричат за краткост „XR“. Все още няма „убийствено приложение“ за устройството.
Така че вместо да се насочи към масовия пазар, Apple изглежда подготвя премиум устройство, което има за цел да покаже на разработчиците на софтуер какво е възможно, за да могат те да предложат завладяващи приложения.
„Никой там не вярва, че този пазар ще узрее в обозримо бъдеще“, казва Бен Баджарин, главен изпълнителен директор и главен анализатор в Creative Strategies.
Най-големият риск за компанията е да изложи на риск репутацията си на полирани продукти, докато се впуска в скъпоструваща битка с Meta за доминиране на пазар, който все още почти не съществува.
Миналата година Meta е имала 80% от общия пазар на слушалки за добавена и виртуална реалност, който е бил едва 8,8 милиона единици, според данни на изследователската фирма IDC. За сравнение, IDC изчислява, че само Apple е продала 226 милиона iPhone.
Въпреки че Meta има продукти на пазара, Apple има големи предимства при определянето на нововъзникващата област сред разработчиците на софтуер, казва Джитеш Убрани, мениджър на изследвания, който следи пазара на XR в IDC. Apple има силни връзки с разработчици, които искат да получат достъп до инсталирана база от 2 милиарда устройства, която обхваща Mac, Apple Watch, iPhone и др.
„Те могат да използват тази екосистема, която вече са изградили, за да задържат потребителите в своята оградена градина“, казва Убрани. „А Apple е в много по-добра позиция да ви предостави изживяване, което работи на различни устройства, отколкото Meta.“
Превод и редакция: TRENDY NEWS