Какво получавате, когато храните бактерии с промишлени отпадъци от плодове? „Жълто кожено яке“ може да не е първият ви отговор, но точно това се получи от сътрудничеството между датската модна марка Ganni и мексиканската компания за биоматериали Polybion.
Блейзърът – единствен по рода си прототип, който е предназначен като доказателство за концепцията за бъдещи колекции – е направен от бактериална целулоза и вместо да се опитва да възпроизведе характеристиките на кожата, той е проектиран да се усеща като изцяло нов материал.
„Бяхме впечатлени от факта, че много хора харесват якето, защото материалът не приличаше на кожа“, каза Алексис Гомес-Ортигоза, съосновател на Polybion.
„Наистина е лесно да разпознаете, че това не е кожа, но също така, че не е пластмаса. Усещането е уникално.”
Въпреки че е произведен с помощта на някои от методите, свързани с традиционната кожа, блейзърът има много по-малък въглероден отпечатък, без да прави компромис със здравината и дишането, казват създателите му. „Това е първото яке, правено някога от глобална марка от бактериална наноцелулоза“, добави Gómez-Ortigoza, „Така че това е доста важен крайъгълен камък за индустрията на биоматериалите.“
От комбуча до консервирани плодове
Gómez-Ortigoza, чийто опит е във финансите, основава Polybion през 2014 г. с брат си Аксел, чийто опит е в биотехнологиите. Заедно с приятел и учен по материали Барбара Гонзалес Ролон, те първоначално се фокусираха върху мицела, подобна на корен мрежа от гъбични нишки, и откриха пилотен завод за материали от мицел.
Тогава се случи нещо странно.
„Преди около пет години един мой приятел влезе в офиса ми и ми показа буркан с комбуча“, спомня си Гомес-Ортигоза.
„Изолирахме първите си бактерии от тази напитка.“
Kombucha е все по-популярна ферментирала чаена напитка и бактериалната биомаса, използвана за направата на якето, наречено Celium, идва от този буркан. Оттогава Polybion почти изцяло се ориентира към бактериалната ферментация, тъй като я смята за обещаващ нов източник за алтернатива на кожата с висока производителност.
За да подхрани бактериите, Polybion използва остатъци от местни заводи за производство на консервирани плодове, главно от манго. „Ние храним бактериите с отпадъци от плодове, които са изключително изобилни тук, в централно Мексико“, каза Гомес-Ортигоза. „Превръщаме го в храна за бактериите, като добавяме специална формула, разработена от нас, която го превръща в среда за растеж.
„След това бактериите ще се възпроизвеждат и ще генерират наноцелулозната матрица като метаболитен страничен продукт, който събираме след две седмици и след това изпращаме през процедура за дъбене и довършителна обработка.“
В противен случай отпадъците от плодове биха попаднали на сметище, където ще се разложат и ще генерират метан – парников газ, 25 пъти по-мощен от въглеродния диоксид при улавяне на топлина.
Някои производители, според Gómez-Ortigoza, също изгарят или изхвърлят отпадъците незаконно. Производството на Celium създава около една четвърт от емисиите в сравнение с най-екологичните методи за производство на кожа и след отчитане на емисиите, избегнати чрез спасяването на отпадъците от плодове, процесът става въглеродно-отрицателен, каза Gómez-Ortigoza.
След като наноцелулозата бъде събрана, тя се обработва с помощта на техники, използвани от местните фабрики за кожа. „Използваме същото оборудване като цеховете за щавене на животински кожи, но без хром или каквито и да било токсични химикали“, каза Гомес-Ортигоза. „Тъй като този материал е органичен, той има естествено усещане – той диша и се износва по начин, подобен на кожата. Това е наистина важно, особено за луксозните марки.“
Polybion проучва възможността за използване на Celium за направата на нещо различно от текстил, включително картон, конци, строителна дървесина и дори превръзки за рани. „Има потенциала да се превърне в стока, широко разпространен материал за различни приложения“, добави Гомес-Ортигоза. „Но в момента сме фокусирани върху кожена алтернатива, защото вярваме, че това приложение има най-краткото време за пускане на пазара.“
Ако искате да си купите бактериално яке, ще трябва да изчакате още малко.
„Блейзърът е единствен по рода си и за съжаление не се продава“, каза Лорън Бартли, директор „Устойчивост и корпоративна социална отговорност“ на Ganni. Ganni, която се е ангажирала с 50% абсолютно намаление на въглеродните емисии за операциите си до 2027 г., работи с други нови видове тъкани с цел да направи 10% от основната си колекция от тях до 2025 г. Компанията обаче ще продава облекла, изработени от целий през 2024 г.
Дизайнът на блейзъра е същият силует, който Ganni успешно представи в предишни колекции, използвайки традиционни материали – носен от Мишел Обама във версия от органичен памук, казва Бартли. „Избрахме жълт цвят, за да му придадем същото ярко усещане и въздействие като версиите на сакото в ярко розово и зелено, направени от вълна в предишни колекции“, добавя тя.
Polybion планира подобни проекти с други модни марки, но все още няма да разкрие имената.
„Всичко, което мога да кажа, е, че работим с най-голямата компания за спортно облекло в света, както и с три от най-важните луксозни модни къщи от Франция“, каза Гомес-Ортигоза, добавяйки, че очаква да ги обяви подробно през следващата година.
Модните къщи все повече проучват иновативните материали като начин да направят дрехите си по-устойчиви. „Текстилната промишленост гледа на селскостопанските и хранителните отпадъци като жизнеспособна суровина за тази нова материална революция в отговор на климатичната криза, като използва по-добре планетарните ресурси, без да е необходимо да използва нови такива“, каза Кейт Голдсуърти, професор по Circular Design and Innovation в Лондонския университет по изкуствата, който не е ангажиран с Polybion.
„Текстилът, изработен от целулоза, със сигурност не е нов, но нарастващ набор от иновативни компании намират нови начини за производство на целулозни влакна от потоци от отпадъци. Polybion са взели под внимание околната среда във всеки аспект на своето производство и веригата за доставки се съдържа в радиус от 30 мили, като се отнася сериозно към местното производство“, каза тя, добавяйки, че предизвикателството сега е увеличаване на производството и каране на потребителите да прегърнат материалите както добре.
Според Кейт Флетчър, професор в Кралската датска академия, Копенхаген и Столичния университет в Осло в Норвегия, докато алтернативни материали като Celium са добре дошло допълнение към гамата от тъкани, обещаващи дрехи с по-малко въздействие, това никога няма да реши първопричината за предизвикателство за устойчивост за модата.
„Това предизвикателство се крие другаде: в справянето с годишния растеж в мащаба на модния сектор и намаляването на свръхпроизводството, без което въздействията ще продължат да нарастват, независимо от това от какъв материал правим дрехите“, каза тя.
Превод и редакция: TRENDY NEWS