До 1954 година в България е имало три предприятия, които са се занимавали със самолетно производство:
Държавна аеропланна работилница в Божурище
Държавна самолетна фабрика в Ловеч
Български Капрони – италианска фирма за строеж на самолети в Казанлък.
През тези години България е била една от европейските сили в авиацията. Произвели сме над 1100 самолета и сме били на 7-мо място в света по авиационно производство.
![самолети](https://trendynews.bg/wp-content/uploads/2023/11/image-1024x291.png)
Но през 50-те години мрачни облаци надвисват над българската авиация. След продължителен съветски натиск срещу нашето самолетостроене постепенно българското правителство е принудено да намали и по-късно да спре производството на български самолети. В държавната самолетна фабрика в Ловеч започват да се произвеждат колела и мотопеди.
Има и много срамен акт в историята ни. Вместо да се направи поне музей на българското самолетостроене, през януари 1960 година нарочна комисия решава да се унищожи цялата техническа документация на създадените 25 конструкции български аероплани, някои от които са били уникални. Били са унищожени и техните прототипи, днес българският „ДАР-10“ може да се види само в техническия музей в Загреб, у нас няма.