Tesla продава акции, защото може, и след това използва част от приходите, за да купува биткойни пак защото може – толкова просто е.
Tesla Inc съвсем скоро ще позволи на клиентите си да плащат за своите електрически превозни средства с биткойни. Това обявиха от автомобилният производител в понеделник, информира Ройтерс.
Това е ход, който може да разшири начина, по който най-популярната криптовалута се използва за реални транзакции.
Въпреки че през последните години названието биткойн прие друг смисъл, валутата все още се използва предимно като инвестиционен продукт, а не като начин на плащане.
Няколко от водещите марки на пазара позволиха на клиентите си да пазаруват с биткойни чрез посредници от трети страни. Tesla Inc предлага да приема биткойни директно като част от по-широк план за включване на криптовалутата в своето инвестиционно портфолио.
Годишният отчет на Tesla Inc. показва, че компанията на Илон Мъск е внесла някои промени в инвестиционната си политика и е купила биткойни на стойност 1,5 милиарда долара.
Новината генерира около 5000 долара, или 14%, към цената на криптовалутата в понеделник, изпращайки я до нов връх. Акциите на самата Tesla също поскъпнаха с около 3%, прибавяйки грубо около 11 млрд. долара към пазарната капитализация, защото… е, може би по тази причина. Не се знае.
Но биткойнът е нещо далеч от обичайното.
Нов, наддържавен, волатилен, обект на киберкражби и потенциални държавни регулации – той може да се определи като валута с голямо напъване и само ако преминете през всичките етапи на реалното му използване. Решението на Tesla, че ще започне да приема плащания в биткойни в близкото бъдеще е без значение, подобна мярка не изисква трупането им предварително.
От друга страна обаче, небрежното обявяване, че Tesla ще приема плащания с биткойн е като дигитален наркотик – помага да се увеличи стойността на този залог от 1,5 млрд. долара. А това си е сериозен залог. Tesla рискува 1,5 млрд. долара от грубо 19-те милиарда, с които разполага в баланса си към края на декември, от които 12 млрд. долара бяха набрани от продажба на още акции миналата година.
Решението на компанията повдига обичайните въпроси за нейното управление.
Отделно от спекулативната му природа, фактът, че изпълнителният директор Илон Мъск туитва често за криптовалути в последно време трябва да послужи като предупредителен сигнал в – каквото и да представляват – заседателните зали на Tesla. Не непременно заради нещо конкретно, но можем да кажем, че Мъск има какво да иска да забрави, когато става въпрос за туитове. Даването на каквато и да било причина на властите да проверяват Tesla не е желателно.
Но един начин, по който вълненията около криптоваутата със сигурно помогнаха в понеделник, бе, че разсеяха вниманието от някои други далеч не толкова вълнуващи новини. Tesla наскоро бе привикана от китайските регулатори да дава обяснения по оплаквания за качеството и сигурността на колите си. Китай е ключов пазар за Tesla, тъй като – както Формуляр 10-К също показа, приходите на родния пазар на тази растяща компания през четвъртото тримесечие все още са по-слаби отпреди две години:
Основателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, който също помогна за PayPal, изрази ентусиазъм относно криптовалутите онлайн. Източници от бранша казват, че притежава технологичен опит за изграждане на необходимата инфраструктура.
Ако Tesla тръгне по този път, клиентите ще прехвърлят биткойни в собствената система на автомобилния производител.
„Компанията вероятно ще трябва да определи гарантиран валутен курс с клиенти за много бързо“, каза председателят на CoinShares Дани Мастърс.
„Те вероятно ще продължават да смятат цената на автомобилите в долари и след това ще казват: „Можете да платите и в долари. Ако решите да платите с биткойни, транзакцията ще бъде одобрена до пет минути“, каза той.
Превод и редакция: TRENDY NEWS