Хората често обичат да си приписват заслуги за чужди постижения. Корпорациите също имат вина, смятайки, че една „бяла лъжа“ може да подобри репутацията им. Чували ли сте за кражбата на анимация?
Вземете например Уолт Дисни. Ако попитате някого кой е създал първия анимационен филм, всеки ще даде отговора, че това е „Снежанка и седемте джуджета.“ Това е първия анимационен филм, създаден от Дисни през 1937 г.
И ще сгрешите. Това е само една лъжа, която се разпространява от Disney от много дълго време. Дисни са хващани в тази лъжа толкова много пъти от киноисториците, че в крайна сметка се е наложило да отстъпят и да твърдят, че са първият пълнометражен филм, създаден с помощта на целофанова анимация. Първият цветен или първият музикален игрален филм. Това не е невярно, но е далеч от първоначалното им твърдение.
Изглежда, че първият аниматор на филмова основа е Дж. Стюарт Блектон, който през 1906 г. създава поредицата „Хумористични фази на смешните лица“. Две години по-късно Емил Кол създава Фантасмагирия, първото в света изцяло анимирано филмче.

Въпреки това първият пълнометражен анимационен филм е създаден не от Уолт Дисни, а от Квирино Кристиани през 1917 г. в Аржентина.
Квирино Кристиани (1896-1984) е роден в малкото италианско селце Санта Джулиета. След като баща му губи работата си, той имигрира в Америка в търсене на по-добър живот, за да осигури прехраната на съпругата си и петте си деца. Семейството го последва през 1900 г.
Семейството се премества в Буенос Айрес (Аржентина) и Куирино просто обича всеки аспект на процъфтяващия и трескав ритъм, който градът предлага. Расте щастлив и с много приятели, а в тийнейджърските си години открива и страстта си към рисуването. За кратко посещава Академията за изящни изкуства, където се научава да усъвършенства скиците си.
По това време Аржентина преживява политически сътресения и много нови промени при смяна на режимите. Кристиани се подвизава във вестникарските редакции, където редакторите с удоволствие публикуват политическите му карикатури. Въпреки че не е бил известен, той става „известен“ в редакционните среди.

В крайна сметка Квирино Кристиани е нает от Федерико Вайе да работи за политическата дискусия и сатиричната хроника „Actualidades Valle“. През 1916 г. той прави две и половина минутна анимация, озаглавена „La intervención en la Provincia de Buenos Aires“ („Интервенцията в провинция Буенос Айрес“).
Квирино рисува филма кадър по кадър, като използва картонени изрезки – техника, която по-късно усъвършенства и патентова. Късометражната анимация има успех сред публиката и Кристиани е доволен от нея.
Вайе събира средства за създаването на най-амбициозния проект до момента в историята на латиноамериканското кино: пълнометражна политическа сатира, базирана на президента на страната Иполито Иригоен. Заглавието на филма е „El Apóstol“ (Апостолът) и е изцяло анимиран от Кристиани.
El Apóstol – Апостолът
Апостолът (на английски: The Apostle) е аржентински ням черно-бял анимационен филм, излязъл по екраните през 1917 г. Това е пълнометражна анимация, създадена и вдъхновена от творчеството на френския аниматор Емил Кол.
Според Книгата на рекордите на Гинес Квирино Кристиани използва изрязана анимация за анимирането на филма, който се състои от 58 000 рисунки и е с продължителност 70 минути. Сценарият е написан от Алфонсо де Лаферер, първоначалните проекти на героите са нарисувани от Диогенес Таборда, а фоновите модели на Буенос Айрес са създадени от Андрес Дукаус.
Създаването на филма с 58 000 рисунки и час и десет минути с 14 кадъра в секунда отнема по-малко от година и е пуснат за първи път в Буенос Айрес през ноември 1917 г.
Превод и редакция: TRENDY NEWS