Когато американската верига за търговия на дребно Costco отваря първия си магазин в Китай през 2019 г., не само пилетата на грил и намалените чанти Birkin привличат огромни тълпи от купувачи.
Огнена алкохолна напитка с името Kweichow Moutai също се разпродава веднага.
На цена от 1 498 юана, или 209 долара за половин литър, може да не изглежда като изгодната сделка, която клиентите на Costco обикновено търсят, но в този случай определено е.
Тази цена е много по-ниска, в сравнение с другите места, където се продава Moutai, ако човек въобще може да я намери. Луксозната алкохолна напитка е толкова обичана в Китай, че се разпродава бързо.
Дори в условията на глобална пандемия Kweichow Moutai – компанията, която произвежда едноименния алкохол, отчита много силна година. Акциите й поскъпнаха с около 70% на борсата в Шанхай през 2020 г.
Компанията, част от която е държавна собственост, е най-скъпата китайска фирма извън сектора на технологиите. Пазарната й капитализация е по-голяма от тази на четирите най-големи банки в страната.
В световен мащаб пазарната й стойност надхвърли не само тази на други компании за алкохолни напитки, като Diageo и Constellation Brands, но и на Coca-Cola, която дълго време беше най-големият производител на напитки по пазарна капитализация. Оценяваната на 2.7 трлн. юана, или 421 млрд. долара, Kweichow Moutai има по-голяма пазарна стойност от Toyota, Nike и Disney.
Освен сред китайската диаспора обаче, Moutai все още на практика е почти неизвестна в чужбина. Компанията генерира около 97% от продажбите си в Китай, според финансовите й отчети.
И така, една компания, която продава продуктите си основно в една държава, сега струва повече от някои международни гиганти.