Търговската политика, поръчката на стоки, целият внос и износ между Великобритания и страните от ЕС ще се забавят. Освен това, ще има допълнителна административна тежест, с която търговците ще трябва да се съобразяват. Това заяви адв. Мартин Димитров в ефира на Bloomberg TV България.
Като трета страна за ЕС Великобритания няма как да бъде освободена от режима за внос и износ на стоки. Един от най-спорните моменти по време на преговорите между ЕС и Великобритания пък бе статута на Северна Ирландия.
„Предвидено е да няма никакви пречки в пътуването на една стока от Северна Ирландия към Европа. Тя остана част от митнически съюз и за нея няма да се прилагат изключенията за внос и износ, които вече са в сила за стоки от Великобритания към ЕС.“, коментира Димитров.
По думите му много бизнеси изнесоха своите централи от Великобритания към Германия, Естония, Люксембург. Дружествата от Великобритания загубиха лиценза си да осъществяват подобни услуги за инвестиционен посредник в държави-членки в ЕС.
В хода на разговорите бе обсъдено и дали българите могат да търгуват с акции, ако поверят парите си на лондонски посредник. Според Димитров от данъчен аспект е важно да се отбележи, че дивидентите.
Препоръчително е да има и двустранни договори за правна помощ между страните.
„Докато парите седят в британска сметка няма да се дължи данък, но ако ги прехвърлят в България се дължи данък върху източника – там има една данъчна основа и върху нея ще се дължат тези 5%“, обясни адвокатът, като допълни, че дивиденти, изплатени от дружества във Великобритания към България, ще бъдат признавани като печалба, която тук е облагаема с 10% корпоративен данък,
Димитров е на мнение, че макар в споразумението изрично е записано, че няма да има мита – след Брекзит ще има поскъпване и на стоките, които потребителите си поръчват от Острова.
Скокът в цените ще бъде продиктуван от това, че Великобритания по смисъла на данъчните законодателства ще осъществява внос и износ на стоки. Задължително условие става и да се попълват документи за произхода на стоките, за тяхната сигурност и безопастност. Всичко това ще увеличи времето на доставките, съответно и цената.