За произхода на българското кисело мляко няма много писмени документи, но наличните макар и оскъдни, дават основание да се приеме, че то е продукт, различен от съществуващите видове кисели млека в различните части на земята.
Прокисналият продукт е познат на човека от дълбока древност. Гръцкият историк Херодот (484 – 425 пр.н.е.) описва, че скитите (номадски племена живели между реките Днепъри Дон) са употреблявали като храна прокиснало кобилешко мляко.
5 храни, които не трябва да се смесват с мляко, но всеки го прави
раките, живели по нашите земи също употребявали прокиснало мляко. Те били известни още в древността като отлични скотовъди и установили, че прокисналото мляко се запазва по-продължително от прясното. Чрез прибавяне на прокиснало мляко в прясно сварено получавали продукт, известен като квасено мляко или „прокиш”.
Страната ни е известна именно с това блаженство по целия свят. Така е дори и в Азия.
За това е допринесла една фирма от Япония. „Мейджи“ е най-големият производител на млечни продукти в страната на изгряващото Слънце. След преговори, в далечната 1972 японците подписват договор с България за внос на „Лактобацилус булгарикус“.
И вместо да поставят свое име, предприемачите решават да заложат на името на нашата държава. На следващата година продукти „България“ се появява на японския пазар. Вече над 40 години българското кисело мляко е обичано в Страната на изгряващото слънце и не само там.
Японският продукт с българска закваска се продава в Китай, Тайланд, Сингапур и други азиатски страни, където оперира „Мейджи“. Договорът за използване на името и закупуване на бактериите бе удължен до 2040 г. Заводите на компанията произвеждат 800 тона мляко на ден, което е два пъти повече от цялото дневно производство у нас. Продуктът е по-купуван от безалкохолните на „Кока-Кола“ и продуктите на „Данон“.
За популяризиране на България и българската култура в Япония „Мейджи“ редовно спонсорира специални публикации в японския печат по случай националния ни празник, както и редица документални филми, посветени на българската природа, култура, туризъм, обучение на наши студенти по японски език.